Start bouw circulaire doorlaatpost

Schiphol is gestart met de bouw van een nieuwe doorlaatpost. We bouwen het van materiaal dat over is na het slopen van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol. Hiermee wordt het ontwerp bijna volledig circulair.

Securitycheck bij toegang tot start- en landingsterrein

Doorlaatposten zie je op verschillende plekken langs het start- en landingsterrein. In deze langwerpige gebouwen checken securitymedewerkers alle medewerkers en voertuigen die het landingsterrein op willen. Doorlaatpost 90, aan de Postduifweg, is er een van. Deze wordt nu vernieuwd en circulair gebouwd.

Circulair slopen gaat heel voorzichtig

Het slopen van de bron-gebouwen voor Doorlaatpost 90 is uiterst voorzichtig gebeurd. De kantoor- en vrachtgebouwen zijn stuk voor stuk uit elkaar gehaald. Al het materiaal dat hierbij vrijkwam, en de staat hiervan, is nauwkeurig genoteerd. De architect heeft hieruit de materialen voor de nieuwe doorlaatpost uitgezocht en hierop zijn ontwerp gebaseerd. Staalconstructies, ramen, deuren, sanitair, keukens, ledverlichting en gevelbeplating, alles komt van de gesloopte panden.

Materiaal gesloopte kantoor- en vrachtgebouwen ook elders hergebruikt

De architect heeft niet al het materiaal van de oude kantoor- en vrachtgebouwen kunnen verwerken. Dat is niet alsnog naar de stort gegaan, maar heeft elders een nieuwe bestemming gekregen. Zo worden fietsenstallingen opnieuw gebruikt, komen kozijnen in nieuwbouwpanden terecht en krijgen kabelgoten een tweede leven. En kom je weleens op Rotterdam The Hague Airport? Misschien leuk om te weten dat het asfalt dat daar straks wordt gebruikt, is gemaakt van de dakbedekking van de gesloopte panden op Schiphol.

Circulaire doorlaatpost past in duurzaamheidsambities Schiphol

Een van de duurzaamheidsambities van Schiphol is om in 2030 een luchthaven zonder restafval te zijn en in 2050 volledig circulair. Dat vraagt om een andere manier van ontwerpen en bouwen. De nieuwe doorlaatpost 90 laat zien dat Schiphol daar volop mee bezig is. Maar ook in andere gebouwen krijgt deze ambitie steeds meer vorm. Ons mortuarium bijvoorbeeld is cradle-to-cradle gebouwd. En op ons terrein hebben we sinds kort ons eigen recyclingpunt, waar beton uit verbouwingen en onderhoud wordt vermalen tot nieuw beton of funderingsmateriaal.

Doorlaatpost 90 is ontworpen door Benthem Crouwel NACO Architects. Maincontractor BAM Schiphol heeft de Engineering gedaan en voert de bouw uit. Het ontwerp van de doorlaatpost is, op basis van de Building Circularity Index (BCI) score, voor 68 procent circulair. De hoogst haalbare score is 80 procent.

Lees ook de vorige blogs

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.

  • Meer elektrische voertuigen erbij

    Gepubliceerd op:

    Meeste dieselaggregaten zijn vervangen door e-variant. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gate voorzien we op Schiphol nu elektrisch van stroom.

  • Hoogste ACI-certificaat voor verduurzaming

    Gepubliceerd op:

    Brancheorganisatie Airports Council International heeft drie van onze luchthavens een certificaat voor het hoogst haalbare niveau van verduurzaming toegekend.