Ons profiel vertelt wie we zijn

Op 19 september 1916 landen de eerste militaire vliegtuigen op een drooggemalen stukje grond in de Haarlemmermeer. Dit is het begin van Schiphol als militair vliegveld. Met de eerste passagiersvluchten van KLM in 1920, verandert het vliegveld steeds meer in een burgervliegveld.

Amsterdam Airport Schiphol is nog steeds een van de belangrijkste activiteiten van Royal Schiphol Group. Daarnaast zijn wij volledig eigenaar van de luchthavens Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport en hebben we een meerderheidsbelang in Eindhoven Airport. Over de grenzen hebben we ook een aandeel in - of werken we nauw samen met - diverse internationale luchthavens.

Belangrijke maatschappelijke en economische waarde

Onze Nederlandse luchthavens ontvangen 70 miljoen passagiers per jaar en verwerken 1,7 miljoen ton aan vracht. Wij bieden werk aan ruim 2.000 medewerkers. Door onze aviation activiteiten in Nederland, hebben nog eens circa 300.000 mensen werk.

Amsterdam Airport Schiphol is de derde grootste Europese luchthaven op basis van passagiers- en vrachtvervoer - na London Heathrow en Paris Charles de Gaulle. Onze ambitie is om luchthaven Schiphol verder te ontwikkelen tot Europe’s Preferred Airport.

Vier business areas

De grootste business area waarin onze kernactiviteiten zijn ondergebracht is Aviation, met een omzet van € 828 miljoen (2016). Samen met de business areas Consumer Products & Services, Real Estate en Alliances & Participations, voert Aviation de strategie uit en bepaalt daarmee het succes van Royal Schiphol Group.

Samenwerken is een belangrijk onderdeel van ons succes

Het verbinden van Nederland doen we niet alleen. We werken samen met sectorpartners zoals luchtvaartmaatschappijen, afhandelaren, luchtverkeersleiding, douane en marechaussee. Samen met openbaarvervoersbedrijven, overheden en businesspartners maken we van onze luchthavens efficiënte knooppunten en aantrekkelijke verblijfs- en werklocaties.

Corporate responsibility als rode draad door ons handelen

Corporate responsibility is cruciaal voor onze toekomstbestendigheid en voor onze dagelijkse bedrijfsvoering. Schiphol wil in 2030 een Zer0 Waste Airport zijn en de meest duurzame luchthaven. Met het strategische thema Sustainable & Safe Performance borgen we onze corporate responsibility in de hele organisatie. Bij alles wat we doen, hebben we oog voor mens, milieu en omgeving.

We zijn ons bewust van de impact die onze luchtvaartactiviteiten hebben. Samen met onze stakeholders werken we voortdurend aan het minimaliseren van de hinder en we investeren in het versterken van de leefbaarheid van de regio. We zoeken naar innovatieve oplossingen waarmee we verder kunnen verduurzamen en die onze positie als mainport op de lange duur veilig stellen.

Awards en erkenningen

In 2016 hebben Royal Schiphol Group en Amsterdam Airport Schiphol zich op verschillende gebieden onderscheiden.

Royal Schiphol Group

  • Randstad Award 2016: Aantrekkelijkste werkgever van Nederland.
  • SDG Inspirator Logistieke Sector (Schiphol Group Jaarverslag 2015).
  • Tweede plaats in de Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken (Schiphol Group Jaarverslag 2015).

Amsterdam Airport Schiphol

  • Business Traveller: ‘Best European Airport 2016’ (27ste keer).
  • IATA - Air Cargo Excellence Award: 'Best major European airport'.
  • European Design Awards London: Hilton Amsterdam Airport Schiphol.
  • Baxter Travel Media Annual Agents’ Choice Award (Canada): ‘Favourite International Airport 2016’.
  • Routes Marketing Award Europe (in de categorie meer dan 20 miljoen passagiers).
  • Routes Best Overall Airport Marketing Award.
  • SEO report (in opdracht van ACI): Second hub worldwide in number of direct destinations.
  • Star Alliance Trade Awards: 'Innovative Entrepreneurship 2016'.