Minder brandstofverbruik bij duurzaam taxiën
De praktijktest duurzaam taxiën met de Taxibot afgelopen zomer is goed verlopen. Uit de test op Schiphol blijkt dat met duurzaam taxiën maar liefst 50% brandstof kan worden bespaard. Dat scheelt een hoop CO2-uitstoot en dat draagt weer mooi bij aan onze ambitie van emissievrije luchthaven in 2030.
Taxibot trekt het taxiënde vliegtuig
Duurzaam taxiën betekent dat een vliegtuig niet op de eigen motor taxiet, maar wordt getrokken door de Taxibot, een soort pushbacktruck. Het doel is dat in 2030 duurzaam taxiën de standaard is op Schiphol. Voordat het zover is, moet er nog wel heel wat gebeuren. Denk aan aanpassingen aan infrastructuur, processen en techniek. Alle oplossingen die nodig zijn, worden nu gebundeld in een roadmap. Naar verwachting start begin 2022 een volgende proef binnen een Europees traject. Dan komen er meerdere Taxibots naar Schiphol.
Zij deden de praktijktest
Schiphol heeft de test samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, Transavia, Corendon Dutch Airlines en grondafhandelaren dnata en KLM Ground Services uitgevoerd. Duurzaam taxiën is onderdeel van Slim en Duurzaam (het plan van de luchtvaartsector om de luchtvaart te verduurzamen) en het Akkoord Duurzame Luchtvaart van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.
Lees ook de vorige blogs
-
Bekroond circulair beton binnenkort op Schiphol
Gepubliceerd op:De winnaar van de SHARE Award 2023 is een bekende. De duurzame betonproducten van Bio Bound liggen binnenkort namelijk ook op Schiphol.
-
Circulaire oplossing voor PFAS-houdende grond
Gepubliceerd op:Kunnen we met een grondreinigingsinstallatie en een innovatief bakstenenprocedé onze PFAS verontreinigde grond weer hergebruiken?
-
Duurzaam hakken en breken
Gepubliceerd op:Schiphol opent op haar eigen terrein een installatie om ons betonpuin te breken en er nieuwe producten van te maken.