Elektrisch vliegen door Europa? Let's Power Up!

Stel je voor: makkelijk, snel, goedkoop en zonder uitstoot vliegen tussen regio's in heel Europa. Mogelijk gemaakt door een netwerk van grote en kleine vliegvelden die onderling verbonden zijn door elektrische vliegtuigen. Een onhaalbaar ideaalbeeld? Niet als het aan de knappe koppen van Power Up ligt.

Mogelijkheden van elektrisch vliegen

Power Up is een samenwerkingsverband tussen Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport. Zij hebben de handen ineengeslagen om meer te leren over de mogelijkheden van elektrisch vliegen. De vier luchthavens krijgen hierbij steun van Royal Schiphol Group en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).

Vliegen op batterijen

Vliegen op oplaadbare batterijen kán, is de overtuiging van de deelnemers aan Power Up. De snelle ontwikkeling van batterijen in de autowereld biedt namelijk ook mogelijkheden voor de luchtvaartsector. Niet meteen voor vluchten over lange afstanden, bijvoorbeeld naar Amerika of Azië. Maar enkele tientallen personen over zo'n 500 tot 1.000 kilometer vervoeren, dat moet op termijn kunnen. En dan kom je in het dichtbevolkte Europa al een heel eind.

Schoon, snel en goedkoop

Door regionale vliegvelden met elektrische vliegtuigen aan elkaar te knopen, ontstaat een hele nieuwe manier van vervoer die regio's schoon, snel en goedkoop met elkaar verbindt. Het mooie is dat de benodigde infrastructuur (in de vorm van start- en landingsbanen en terminals) er al grotendeels ligt. En eenmaal in de lucht nemen vliegtuigen – in tegenstelling tot trein- en wegverkeer – geen ruimte op de grond in beslag.

Werk te doen voor luchthavens

Om dit te realiseren zijn nog wel wat zaken nodig. Allereerst natuurlijk elektrische vliegtuigen. Daar wordt hard aan gewerkt, de verwachting is dat de eerste volwaardige toestellen voor vijf tot tien personen binnen een paar jaar beschikbaar zijn. Maar ook op de grond, bij de luchthavens, is werk te doen. Zo moeten al die elektrische toestellen hun batterijen kunnen opladen, maar wel zo dat de omgeving op een drukke dag niet meteen zonder stroom komt te zitten. Als laatste zijn er pioniers nodig die nieuwe modellen ontwikkelen waarin alle vormen van vervoer (auto, openbaar vervoer en vliegtuig) naadloos op elkaar aansluiten.

Op weg naar elektrisch vliegen

Binnen Power Up leren we iedere dag meer en zorgen we dat al bestaande initiatieven elkaar versterken. Door voorop te lopen als proeftuin voor elektrisch vliegen, slaan we twee vliegen in één klap. Aan de ene kant groeit de werkgelegenheid en aan de andere kant doen we belangrijke kennis op en wordt het voor bedrijven aantrekkelijk om zich hier te vestigen. Zo willen we de samenleving, de politiek én investeerders enthousiast maken voor de mogelijkheden van elektrisch vliegen.

Deze blog is tot stand gekomen met medewerking van prof.dr.ir. Maarten Steinbuch, Scientific Director van Eindhoven University of Technology.

Lees ook de vorige blogs

  • Hoe duurzaam zijn verbouwingen op Schiphol?

    Gepubliceerd op:

    Aannemers werken op Schiphol steeds duurzamer. Een mooi voorbeeld is de verbouwing van het Regionals Platform, thuisbasis van KLM Cityhopper.

  • Ultrafijnstof vernevelen: wat levert het op?

    Gepubliceerd op:

    Vernevelen wordt in de bouw gebruikt om stof en fijnstof terug te dringen. We laten nu onderzoeken of het ook ultrafijnstof op de luchthaven kan verminderen.

  • Schiphol start met Sustainability Advisory Board

    Gepubliceerd op:

    Het initiatief is ontstaan uit de wens om met onafhankelijke denkers te reflecteren op de ambities van Schiphol op het gebied van verduurzaming van luchtvaart.