Verduurzaming Schiphol in lijn met ‘Parijs’

Science Based Targets initiatief (SBTi) heeft de duurzaamheidsdoelen van Schiphol voor 2030 en 2050 goedgekeurd. Wetenschappelijk is vastgesteld dat de duurzaamheidsdoelen van de luchthaven de opwarming van de aarde beperken tot 1,5 graad en dus in lijn zijn met het Klimaatakkoord van Parijs.

Schiphol 1e grote luchthaven met Net-Zero SBTi-accreditatie

Onze duurzaamheidsdoelen hebben we in 2018 vastgesteld. In 2030 wil Schiphol een zero emission airport zijn. Dat geldt voor onze eigen gebouwen en assets, maar ook voor het grondmaterieel van onze partners, zoals bagagetrekkers, bagagebanden en push backs. Ook willen we dan een zero waste luchthaven zijn. Al het afval, ook van onze partners, wordt gerecycled of hergebruikt. Op de lange termijn, in 2050, gaan we voor een net-zero luchtvaart. Door goedkeuring van SBTi van onze korte én lange termijn doelen is Schiphol de 1e grote luchthaven met een Net-Zero SBTi accreditatie.

Duurzaamheidsdoelen grondig onderzocht

SBTi is een internationaal samenwerkingsverband van onder meer de UN Global Impact, CDP en WNF, waarin veel klimaatkennis gebundeld is. De organisatie doet onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar de duurzaamheidsdoelen van bedrijven en kijkt of ze ambitieus genoeg zijn voor ‘Parijs’. Hiervoor worden de doelen grondig beoordeeld langs vastgestelde criteria, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Ook monitort SBTi de voortgang van bedrijven.

Bedrijven melden zich vrijwillig voor de SBTi-accreditatie aan. Schiphol deed dit in 2020.

SBTi checkt jaarlijks of Schiphol nog op goede weg is

Van onze maatregelen is gekeken hoeveel impact ze hebben. Vastgesteld is dat ze voldoende zijn om onze doelen te halen. Als het gaat om zero emission spelen duurzame energie, zoals wind- en zonne-energie, elektrificatie en energiebesparing op Schiphol een belangrijke rol. Oplossingen die al worden toegepast en de komende jaren verder opgeschaald. Om onze SBTi-accreditatie te behouden moet Schiphol elk jaar rapporteren over de impact van onze maatregelen. SBTi checkt vervolgens of we nog steeds op de goede weg zijn.

Steeds meer airlines op Schiphol SBTi-geaccrediteerd

Niet alleen Schiphol, ook andere partijen op de luchthaven werken aan verduurzaming en vragen steeds vaker een SBTi-accreditatie aan voor hun duurzaamheidsdoelen. Grote gebruikers als KLM, Air France, easyJet, Lufthansa, Delta Airlines, American Airlines, United Airlines, JetBlue en TUI hebben inmiddels een SBTi-accreditatie. Andere gebruikers als Ryanair, China Airlines en International Airlines Group zijn ermee bezig. Schiphol stimuleert ook andere luchtvaartpartners om een SBTi-goedkeuring aan te vragen. Want hoe meer partijen op Schiphol dit hebben, hoe duurzamer de luchtvaart vanuit Nederland wordt.

Lees meer over SBTi en de Schiphol-accreditatie

Lees ook de vorige blogs

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.

  • Meer elektrische voertuigen erbij

    Gepubliceerd op:

    Meeste dieselaggregaten zijn vervangen door e-variant. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gate voorzien we op Schiphol nu elektrisch van stroom.

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol