Circulaire oplossing voor PFAS-houdende grond

Wat te doen met de PFAS-houdende grond die we op Schiphol hebben opgeslagen op tijdelijke opslagplaatsen? We kunnen de grond natuurlijk afvoeren, maar veel liever kiezen we voor een circulaire oplossing die past bij onze zero waste doelstelling. Na bijna twee jaar onderzoek en testen denken we die oplossing te hebben gevonden.

Zoektocht naar een duurzame oplossing

We hebben een enorme grondreinigingsinstallatie (GRI) aangeschaft die de PFAS-houdende grond vanaf volgend najaar gaat reinigen op onze eigen locatie. Uit dat proces komt 80% gereinigd, herbruikbaar zand en 20% verontreinigd restslib. Inmiddels zijn we ook in een vergevorderd stadium om stenen te bakken van het resterende verontreinigde slib. Door hoge verhitting vallen de PFAS-verbindingen namelijk uiteen. Dat is een vooruitzicht op een hele mooie duurzame en innovatieve oplossing voor de ‘forever chemicals’ in onze grond.   

PFAS: een probleem dat over grenzen gaat 

PFAS (per- en polyfluoralkylstoffen) zijn sinds de jaren zestig wereldwijd op grote schaal gebruikt, bijvoorbeeld in blusschuim en vuilafstotende coatings. Inmiddels zijn ze gedeeltelijk verboden, omdat ze nauwelijks afbreken en een negatief effect kunnen hebben op milieu en gezondheid. PFAS zit echter in de grond op heel veel plaatsen in Nederland. Ook op Schiphol.  

Grondreinigingsinstallatie om de PFAS-grond te reinigen

Door de jaren heen hebben er veel bouwwerkzaamheden plaats gevonden op Schiphol waar PFAS verontreinigde grond bij vrij is gekomen. Voor die grond hebben we nu een circulaire oplossing gevonden. We hebben recent een grondreinigingsinstallatie gekocht. Deze werkt volgens een veelgebruikte techniek, maar met een aangepast wasproces speciaal voor PFAS-houdende grond. Om zeker te zijn dat het werkt voor onze eigen verontreinigde grond, hebben we uitgebreide testen gedaan met bodeminstituten, zowel laboratoriumtesten als volledige proefreinigingen. Met positief resultaat.  

80% schoon zand voor hergebruik 

Als de vergunningsaanvragen voor de grondreinigingsinstallatie goedgekeurd worden, dan komt de installatie vanaf najaar 2024 naast de Zwanenburgbaan te staan, op een van de voormalige tijdelijke opslagplaatsen. In drie jaar tijd gaat hij onze grond reinigen zodat er 80% gewassen zand overblijft, dat we kunnen hergebruiken op projecten op Schiphol.

Bakstenen van het resterende slib

Na het reinigen van de grond blijft 20% PFAS-verontreinigd slib over. Ook daarvoor zijn we buiten de gebaande paden getreden voor een duurzame oplossing. We hebben een proef gedaan met start-up Claybens die werkt aan het ontwikkelen van bakstenen van PFAS-verontreinigde kleigrond en slib. De theorie is dat door hoge en langdurige verhitting de PFAS-verbindingen uiteenvallen en hiermee uit de steen verdwijnen. Dat klinkt eenvoudig, maar is het niet. Het afgelopen jaar hebben we gezamenlijk een heel traject doorlopen waarin we dit hebben getest. Hierbij hebben we het PFAS-gehalte in zowel de bakstenen als de rookgassen laten controleren door een onafhankelijk laboratorium. De resultaten zijn tot nu toe veelbelovend.

‘Circulaire droom’ 

Wanneer ook de aankomende grootschaliger baksteentesten positief worden afgerond kunnen we echt productie gaan draaien met het restslib uit het reinigingsproces. De ‘circulaire droom’ is om deze stenen weer op Schiphol toe te passen in nieuwe projecten. Als dat lukt halen we PFAS dus volledig uit de keten en benutten we de producten die dit oplevert op eigen terrein. 

Meer over PFAS 

Lees ook de vorige blogs

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.

  • Meer elektrische voertuigen erbij

    Gepubliceerd op:

    Meeste dieselaggregaten zijn vervangen door e-variant. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gate voorzien we op Schiphol nu elektrisch van stroom.

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol