Circulair slopen

Een gebouw slopen en alle brokstukken afvoeren en wegwezen? Dat is zo ouderwets. Gebouwen worden niet meer gesloopt, maar stukje voor stukje uit elkaar gehaald. Zo kan veel opnieuw worden gebruikt. Circulair slopen noemen we dat. Ook op Schiphol doen we dat zo veel mogelijk. Want alleen zo halen we ons doel van zero waste in 2030.

Zelfde gebouw, andere locatie

Een goed voorbeeld daarvan is vrachtgebouw 18, dat moest plaatsmaken vanwege de aanleg van een nieuwe rijbaan. Martijn Horsman, adviseur duurzaamheid bij de afdeling assetmanagement van Schiphol vertelt: ‘Het is in z’n geheel aan één partij verkocht. Het is uit elkaar gehaald en wordt verderop weer in elkaar gezet. Straks staat op een andere locatie gewoon hetzelfde gebouw. Elk boutje, moertje, onderdeeltje wordt opnieuw gebruikt. Fantastisch, toch?’

Helaas zijn niet alle gebouwen even geschikt voor circulair slopen. Oude gebouwen zijn vaak betonnen kolossen. En kunnen minder makkelijk uit elkaar gehaald worden. Vaak kan dan alleen het beton hergebruikt worden. Dat wordt gekraakt en het granulaat kan bijvoorbeeld dienen als fundering van een platform of baan.

Je oogst wat je sloopt

Voor de verdubbeling van het rijbaanstelsel moesten een aantal kantoren en loodsen plaats maken. In plaats van het sloopmateriaal af te voeren werd er een zogenaamde oogstlijst gemaakt. Hierop staat welk materiaal waar zit en in welke staat het is. Een architect heeft vervolgens gekeken welk materiaal geschikt is voor hergebruik. Bijna 70% van al het materiaal wordt op Schiphol zelf opnieuw gebruikt.

Zo is maar liefst 220.000 kilo dakbedekking omgezet in 44.000 m2 asfalt van 8cm dik. Dit komt terecht bij Rotterdam The Hague Airport, onderdeel van Royal Schiphol Group, en kan nog zeker 25 jaar mee. Het wordt onder meer gebruikt voor de nieuwe weg voor crashtenders, de blusvoertuigen.

Win-winsuatie

Materiaal dat niet op Schiphol kon worden gebruikt, heeft een andere bestemming gekregen. Zo konden ondernemers tijdens Juttersdagen aangeven wat zij konden gebruiken. Op die manier hebben heel wat stalen deuren, houten binnendeuren, kunststof kozijnen en glazen scheidingswanden een nieuwe eigenaar gevonden. Niet alleen duurzaam, maar ook voordelig voor die ondernemers. Want alles nieuw kopen loopt aardig op. Een win-winsituatie dus! Deze klus klaren we natuurlijk niet alleen. We werken hierbij hard samen met al onze partners.

Lees ook de vorige blogs

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol

  • Hoogste ACI-certificaat voor verduurzaming

    Gepubliceerd op:

    Brancheorganisatie Airports Council International heeft drie van onze luchthavens een certificaat voor het hoogst haalbare niveau van verduurzaming toegekend.

  • Bekroond circulair beton binnenkort op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    De winnaar van de SHARE Award 2023 is een bekende. De duurzame betonproducten van Bio Bound liggen binnenkort namelijk ook op Schiphol.