10.000 laadpunten voor een uitstootvrij Schiphol

Een volledig uitstootvrij Schiphol in 2030. Een stevige ambitie, maar we zijn er van overtuigd dat het kan. En elektrificatie gaat daarbij een grote rol spelen. Vandaar onze doelstelling om de komende jaren tot wel 10.000 laadpalen te plaatsen op onze luchthavens. We vertellen er graag meer over.

Op Schiphol zien we onszelf als aanjagers van vernieuwing en durven we nieuwe wegen te verkennen en uit te proberen. En dat is nodig ook. Want om uiterlijk in 2030 een emissievrije luchthaven te zijn, moeten we meer dan ooit voorop lopen. Bijvoorbeeld door alle voertuigen en apparaten op onze luchthaven die nu nog fossiele brandstof verstoken, te vervangen door exemplaren die elektrisch worden aangedreven.

Beweging

En daar is een omslag voor nodig, een andere manier van denken. We willen op Schiphol een beweging in gang zetten die elektrificatie aanmoedigt. Maar dat lukt alleen als we beschikken over een infrastructuur die dat ondersteunt. Al die nieuwe en schone hotelshuttles, taxi's, cateringtrucks, push-backvoertuigen, ground power units en (personeels)bussen moeten tenslotte wel ergens op kunnen laden.

Dat pakken we op door de komende jaren tot wel 10.000 laadpunten te plaatsen. Een flink deel daarvan op Schiphol zelf, maar ook de andere luchthavens binnen Royal Schiphol Group stappen over op elektrische energie.

Overal en altijd laden

Er staan nu al ongeveer 750 laadpunten op de luchthaven, waarvan er zo'n 450 van onszelf zijn. Daar komen er nog dit jaar zo'n 300 bij. En de komende jaren breiden we het aanbod van zogenaamde slow (AC) en fast (DC) chargers steeds verder uit, zowel aan landzijde als aan airside. Zo nemen we het voortouw om de stap naar elektrische energie aan te jagen. Standarisatie is hierbij het sleutelwoord. Zo zorgen we ervoor dat bestuurders van allerlei verschillende RDW-gecertificeerde elektrische voertuigen (EV's) overal op de luchthaven altijd probleemloos kunnen laden.

Controle over ons verbruik

Maar alleen maar heel veel laadpunten erbij is niet genoeg. Door anders te kijken naar hoe en wanneer we onze – steeds vaker door onszelf met zonnepanelen opgewekte - stroom gebruiken, krijgen we controle over ons energieverbruik. Daarom investeren we tegelijkertijd in een slim digitaal platform dat al onze laadvoorzieningen centraal monitort en aanstuurt.

Deze intelligente software stelt ons in staat om al die laadcapaciteit zo efficiënt mogelijk in te zetten. Bijvoorbeeld door het opladen te verspreiden over de dag. Zo stabiliseren we ons energieverbruik en maken we maximaal gebruik van onze duurzame energie, zonder concessies te doen aan comfort en gebruikgemak.

Uitstootvrije toekomst

Kortom: we werken hard aan een uitstootvrije toekomst voor onze luchthaven.

Lees ook de vorige blogs

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.

  • Meer elektrische voertuigen erbij

    Gepubliceerd op:

    Meeste dieselaggregaten zijn vervangen door e-variant. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gate voorzien we op Schiphol nu elektrisch van stroom.

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol