Meer ruimte voor ov

Bijna 50% van onze reizigers komt met ov naar onze luchthavens. Dat is veel, maar dat kan nog verder omhoog. Om het vervoer van en naar onze luchthavens verder te verduurzamen, zijn extra investeringen van de overheid nodig. Schiphol maakt zich al jaren sterk voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Hoofddorp via Schiphol. Ook de regionale luchthavens Lelystad, Rotterdam en Eindhoven zetten zich in voor een betere bereikbaarheid met het ov.

Wat willen we op de lange termijn?

Doortrekken Noord-Zuidlijn

Het treinstation van Schiphol heeft een beperkte capaciteit met zes perrons en vier sporen in de tunnel. Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Hoofddorp via Schiphol is noodzakelijk om het treinstation gedeeltelijk te ontlasten. Met de komst van de metro kunnen meerdere Sprinters vervallen en ontstaat ruimte voor Intercity’s. Een tweede belangrijke pijler onder het doortrekken van de Noord-Zuid-lijn is de capaciteit die ontstaat voor internationale treinen. Hierdoor kan het spoor meer korte afstandsvluchten overnemen.

Betere bereikbaarheid luchthavens Lelystad en Eindhoven

Het doortrekken van de spoorverbinding van Lelystad Centrum naar Lelystad Airport draagt bij aan de ov-bereikbaarheid van de luchthaven. Deze optie wordt haalbaar bij een voldoende aantal passagiers. Eindhoven Airport zet in op een nieuwe railverbinding in de nabijheid van de luchthaven, om de ov-ontsluiting verder te verbeteren.