Kaagbaan weer in gebruik

Van 19 februari tot en met 25 april was de Kaagbaan buiten gebruik in verband met groot onderhoud. Na ruim 9 weken met man en macht keihard werken zijn de werkzaamheden volgens planning afgerond en kunnen weer een flink aantal jaren vliegtuigen vertrekken van en landen op de baan.

Wat is er gedaan?

Gedurende 9,5 week is er hard gewerkt op en rond de Kaagbaan: de Touch Down Zone kreeg nieuw asfalt en op de volledige baan is de verlichting gerefurbisht of vervangen. Rondom de baan werden hemelwaterafvoeren vernieuwd, de Kaagbaantunnel is gemoderniseerd en is er gewerkt aan een nieuwe oversteek bij Sierra 1 en Sierra 10. Daarnaast werd er verder gewerkt aan de verdubbeling van rijbaan Quebec en legden we ondergrondse elektriciteitskabels. De baan voldoet weer volledig aan de internationale wet- en regelgeving.

Projectleider Jeroen Kers vertelt in onderstaande video meer over het groot onderhoud aan de Kaagbaan.

Puntjes op de i en nazorg

Hoewel de werkzaamheden op de Kaagbaan zelf zijn afgerond, zijn er nog wel een aantal projecten waar we de komende periode verder aan werken:

  • Onderdeel van het groot onderhoud was het aanpassen en opnieuw inzaaien van de grasvelden rondom de baan. Dit werk konden we vanwege het weer nog niet volledig afronden. Om stuiven te voorkomen zijn de velden die het dichtst tegen de baan liggen ingezaaid. De restanten van de velden aan de zuidzijde van de baan maken we op een later moment af. Deze werkzaamheden vinden plaats op momenten dat de Kaagbaan sowieso buiten gebruik moet worden genomen voor andere projecten en/of werkzaamheden.
  • De bovenste laag van het nieuwe asfalt bestaat uit korrels en door wrijving van de wielen van het vliegtuig laten deze los. Dit is normaal bij dit type asfalt. Het is belangrijk om deze korrels te verwijderen. Meer informatie hierover lees je hier.
  • Aan de werkzaamheden aan rijbaan S1 en S2, die onderdeel zijn van het project Voltooiing Dubbele Rijbaanstelsel (VDR), werken we zoals gepland nog langer door. Deze werkzaamheden vinden plaats tussen 25 april en 1 juli. Bij verminderd zicht is het niet mogelijk om te landen op de Kaagbaan. Meer informatie hierover lees je hier.
Kaagbaan onderhoud lampen

Meer dan duizend LED baanlampen gerecycled

Schiphol heeft als doel om in 2030 een luchthaven zonder restafval te zijn. Hergebruik van materialen is een van de manieren om dit te bereiken. Bij het groot onderhoud van de Kaagbaan zijn daarom 1.050 lampen verwijderd, gereviseerd en weer teruggeplaatst. Het reviseren van baanlampen met LED was nieuw voor Schiphol. Bij een eerste onderzoek bleken de kosten voor nieuwe lampen versus het recyclen van de huidige lampen ongeveer gelijk te zijn. In het kader van duurzaamheid werd daarom dit keer gekozen voor hergebruik. In de praktijk bleek het refurbishen zelfs 25 tot 30 procent goedkoper te zijn.

Uitkijktoren

Tijdens het groot onderhoud aan de Kaagbaan konden omwonenden en geïnteresseerden een kijkje nemen bij de werkzaamheden van de Kaagbaan door middel van een uitkijktoren. De toren sloot op 25 april de deuren aangezien de Kaagbaan die avond weer in gebruik is genomen. Op 26 april genoten we nog een laatste keer van het uitzicht tijdens een exclusief spottersevent, waarna de uitkijktoren weer is afgebroken.

Groot onderhoud in beeld

De werkzaamheden tijdens het baanonderhoud leverde mooie beelden op. We maakten een selectie.