Werkzaamheden op Schiphol: Wat dit voor jou betekent

Met alle projecten op Schiphol maken we onze luchthaven klaar voor de toekomst. Helaas brengt dat soms wat overlast met zich mee. Bekijk hier de actuele werkzaamheden.

September 2018 – december 2018 | Aanpassingen kruispunt HHH

Vanaf september verbouwen we een druk kruispunt op Schiphol. Het gaat om de kruising Handelskade, Havenmeesterweg, Herbergierstraat (HHH).

Aan de hand van een nieuw ontwerp passen we de wegen aan. Omdat al het verkeer gewoon doorgaat – dit is een hele drukke busroute – bestaat het werk uit allerlei kleine fases. Waar nodig worden verkeersregelaars ingezet om het verkeer in goede banen te leiden. Dat zal niet vaak gebeuren, want bijna al het werk gebeurt ’s nachts.

September 2018 | Werkzaamheden Cockpitplein, P8 en P10

Vanaf 1 september 2018 gaan we bouwen op het Cockpitplein. Daarom sluiten we het Cockpitplein, P8 en P10 permanent.

Lees meer over de sluiting van het Cockpitplein, P8 en P10.

Mei 2018 – maart 2020 | Nieuw viaduct Ceintuurbaan Zuid

Tussen parkeergarage P1 en het terrein waar voorheen P2 stond, leggen we kabels en leidingen in de grond. Die zijn nodig voor de nieuwe pier en terminal. Als dat grondwerk klaar is, beginnen we aan een nieuw viaduct die straks aansluit op de toegang tot de nieuwe terminal op vertrekniveau. Dit viaduct is een uitbreiding op de huidige Ceintuurbaan Zuid, die daarmee bijna dubbel zo breed wordt. De werkzaamheden voeren we uit naast het huidige viaduct. Het verkeer heeft hier weinig tot geen last van.

Mei 2018 – feb 2019 | Parkeergarage P3 tijdelijk dicht en uitgangen buiten gebruik

Parkeergarage P3 voor lang parkeren krijgt een aanbouw. Om veilig te verbouwen, is de parkeergarage tijdelijk dicht. Ook de uitgangen van P3 zijn buiten gebruik. Als reiziger kun je daarom de uitgangen van P3 Privium of de (eenrichtings-)doorgang naar garage P40 gebruiken. Daar worden kentekenscanners geplaatst om uitrijdende P3-klanten met een reservering te herkennen en uit te boeken.

Eind februari 2019 kun je de “normale” uitgangen weer gebruiken. In juli 2018 wordt een gedeelte van de P3 garage alweer geopend en in de loop van 2019 opent Schiphol de hele vernieuwde parkeergarage. Die heeft dan 2535 extra parkeerplekken (wat het totaal brengt op 5207 plekken) en een gloednieuw dak met zonnepanelen. Tot die tijd zal het bij P3 drukker zijn dan gewenst, maar we doen ons best ongemakken te beperken.

Maart 2018 – juni 2019 | Werkzaamheden Jan Dellaertplein en Skyportgebied

Vanwege de bouw van de nieuwe pier en terminal en de groei van het aantal reizigers via Schiphol, veranderen we de toegang tot het Jan Dellaertplein en het Skyportgebied. Die blijven allebei bereikbaar voor bussen, auto’s, fietsers en voetgangers. Ook slopen we de voetgangerstunnel naar het voormalige P2. Waar nodig worden verkeersregelaars ingezet om het verkeer in goede banen te leiden tijdens de werkzaamheden.

Voor de post van de Koninklijke Marechaussee bij het Bemanningencentrum ligt de keerlus. De naam verraadt het al: hier keren auto’s vanaf de Havenmeesterweg die niet de Aankomstpassage mogen oprijden. De keerlus houdt precies dezelfde functie, maar wordt iets aangepast. Onder andere omdat we het resterende deel van de Oprit Vertrekpassage, die boven de keerlus ligt, verwijderen. Tijdens de werkzaamheden wordt de weg niet afgesloten. De KMar-post, Skyport, het Cockpitplein en de verkeerstoren blijven bereikbaar.

Het resterende gedeelte van de Oprit Vertrekpassage slopen we om plaats te maken voor het nieuwe viaduct Ceintuurbaan Zuid.

Februari 2018 – januari 2023 | Bouwplaats voormalig P2

Het terrein van de voormalige parkeergarage P2 gaan we gebruiken als bouwplaats. Dit blijft zo tot de ingebruikname van de nieuwe terminal in 2023.

Februari 2018 – januari 2019 | Nieuwe stijg- en daalpunten bij café Rembrandt

Achter café Rembrandt in Vertrek- en aankomsthal 1 komen nieuwe stijg- en daalpunten. Met andere woorden: nieuwe trappen, roltrappen en liften. De huidige worden gesloopt, alleen de toiletten en lift blijven in gebruik. Voor heel 2018 betekent dit dat reizigers de centrale stijgpartij moeten gebruiken. Met de nieuwe oplossing komt een vernieuwde verbinding naar het panoramaterras op de derde verdieping. In januari 2019 zijn de werkzaamheden afgerond.

Februari 2018 – oktober 2018 | Sloopwerkzaamheden bij café Touch Down

Bij café Touch Down op de derde verdieping van de terminal zijn we aan het slopen. Dat komt omdat er nieuwe liften komen en een andere passage voor reizigers uit Schengenlanden en Niet-Schengenlanden. Een soort tunnelconstructie. Op de tweede verdieping is minder ruimte om te lopen omdat daar een bouwplaats wordt ingericht. Dat duurt tot oktober 2018. De cafés Touch Down en Dakota’s zijn tijdelijk gesloten. Het Panoramaterras blijft bereikbaar via de trap in Vertrek 1.

Schiphol op de planning

We zijn volop aan het bouwen om Schiphol klaar te maken voor de toekomst. En dat vergt een behoorlijk strakke planning. Planner Pieter-Bas Siebers is sinds dag één betrokken bij de bouw van de nieuwe pier en terminal.

Op weg naar een vernieuwd Schiphol

Projectmanager Marco Schravesande is momenteel verantwoordelijk voor een deel van de aanpassingen van de infrastructuur aan landzijde. ‘Wegen, kruispunten, leidingwerk… Alles wat nodig is rondom de bouw van de nieuwe pier en terminal.’

Nu vragen? Straks een antwoord

tomorrow@schiphol.nl