Nieuws: Slim bouwen kan 14 decibel vliegtuiggeluid schelen

De eerste resultaten van het onderzoek naar geluidsarme huizen bouwen bij Schiphol zijn bekend. AMS Institute en TU Delft schatten in dat de geluidsniveaus van vliegtuigen tot 14 decibel kunnen dalen in de buurt van afgeschermde gevels, op basis van de positie ten opzichte van de omringende gebouwen. Dit is onderzocht in het fieldlab geluidsadaptief bouwen in Hoofddorp.

Gepubliceerd op: 20 februari 2023

Gazon en groene muren

Het onderzoek gaat onverminderd verder, maar deze eerste inschattingen zijn positief. Naast het ontwerp van huizen in een straat kijken de onderzoekers er ook naar of gazons en groene muren geluidsvermindering kunnen opleveren. De verwachting is dat dit waarschijnlijk voor een afname van 3 decibel kan zorgen. Ook kijken de onderzoekers in het vervolgonderzoek naar de invloed van de temperatuur en naar luchtvervuiling.

Geluid begrijpen

Martijn Lugten, onderzoeker bij AMS Institute, Postdoc bij TU Delft, vertelt: ‘Langdurige blootstelling aan geluid is onaangenaam, vooral als je er geen controle over hebt. Wat ernstiger is, is dat het kan leiden tot psychische en door stress veroorzaakte ziekten. Het is daarom van belang om de wisselwerking tussen geluidsverspreiding en het ontwerp van straten en gebouwen te begrijpen.’

Experiment in Hoofddorp

Daarom startte een jaar geleden het onderzoek naar nieuwe manieren van bouwen om geluidsoverlast rondom luchthavens te verminderen. In het fieldlab op het Schiphol Tradepark is een proefopstelling van drie straten gemaakt, waarin containers huizen voorstellen. De onderzoekers kijken naar wat de effecten zijn van bijvoorbeeld overkappingen en schuine wanden en hoe geluid zich tussen de ‘gebouwen’ gedraagt.

Lees meer over het fieldlab geluidsarm bouwen in dit blog