Kan je geluidsarme huizen bij Schiphol bouwen?

Als je dicht bij Schiphol woont, kan je niet om vliegtuiggeluiden heen. En is de kans groter dat je geluidshinder ervaart. In welke positie je huis staat, hoe de straat waarin je woont is ingericht en welke vormen en materialen in je huis zijn verwerkt, kan allemaal effect hebben op geluidshinder. Daarom is in Hoofddorp nu een experiment aan de gang waar geluidsarm bouwen onderzocht wordt. In dit blog lees je meer over het fieldlab geluidsadaptief bouwen.

Experiment met drie straten

Voor dit experiment hebben de onderzoekers drie straten nagebootst met behulp van 120 containers die woningen voorstellen. In de eerste straat staan de containers recht tegenover elkaar en zijn de wanden van de ‘woningen’ recht. Bij deze traditionele opstelling zal het geluid in de straat heen en weer kaatsen tegen de rechte wanden. Het tweede straatje heeft een soort overkapping, een loggia, wat geluiddempend kan werken. Bij de derde straat is deze overkapping dieper en lopen de wanden van de ‘woningen’ schuin. De verwachting is dat bij deze laatste opstelling de geluidsniveaus het laagst zullen zijn.

Gevelbekleding en tuintjes

In deze drie straten meten de onderzoekers nu de geluidsniveaus. Gedurende het experiment krijgen de ‘woningen’ geluiddempende gevelbekleding om te zien wat dat doet met de geluidsniveaus rond de containers. Daarnaast gaan de onderzoekers ook nog het effect van tuinen en begroeiing meten in de straten. Hiervoor wordt in één straatje een tuin aangelegd. De verwachting is dat tuinen voor extra afname van geluid kunnen zorgen. Tot slot kijken de onderzoekers ook naar hitte, koeling en wind en welk effect deze weersomstandigheden op de luchtkwaliteit hebben.

Bestaande en toekomstige woonwijken

Met de kennis die wordt opgedaan tijdens dit onderzoek, kunnen maatregelen voor geluidsarm bouwen worden genomen. Dit kan zowel voor bestaande als toekomstige woonwijken bruikbaar zijn. Het doel is om een betere woon- en leefomgeving rond luchthavens te ontwikkelen.

Het fieldlab geluidsadaptief bouwen aan de Rijnlanderweg in Hoofddorp is onderdeel van een onderzoek vanuit de TU Delft in samenwerking met AMS Institute. Dit experiment is tot stand gekomen met steun van gemeente Haarlemmermeer, de ministeries van I&W en Binnenlandse zaken en Stichting Leefomgeving Schiphol.

Lees ook de vorige blogs

  • Weg van gerecycled plastic in gebruik genomen

    Gepubliceerd op:

    Schiphol test op de luchthaven of wegen van plastic een goed alternatief zijn voor asfalt- en betonwegen. 2023 volgt een tweede stuk.

  • 10.000 nieuwe laadpunten elektrische voertuigen

    Gepubliceerd op:

    We plaatsen voor 2030 tot wel 10.000 nieuwe laadpunten voor elektrische voertuigen. Ze zijn van groot belang om uitstootvrije luchthavens in 2030 te realiseren.

  • Hernieuwbare brandstof voor grondafhandeling

    Gepubliceerd op:

    Alle voertuigen voor de grondafhandeling zijn overgegaan op de hernieuwbare brandstof HVO100. Hierdoor wordt 98% minder CO2 uitgestoten.