Nieuws: Kaagbaan twee weken buiten gebruik

Meer vliegverkeer op Aalsmeerbaan, Buitenveldertbaan en Zwanenburgbaan

Van zondagavond 24 februari tot en met maandagochtend 11 maart is de Kaagbaan in onderhoud. Tijdens deze onderhoudswerkzaamheden is de Kaagbaan niet beschikbaar. Vliegtuigen volgen dan andere vliegroutes van en naar Schiphol. Overdag zetten we vaker de Aalsmeerbaan, de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan in. In de nacht gebruiken we de Zwanenburgbaan.

Gepubliceerd op: 22 februari 2019

Ervaar ik meer of minder hinder?

Dat hangt er vanaf waar je je bevindt ten opzichte van de start- en landingsbanen. Als je het kaartje hierboven bekijkt, dan zie je dat er minder vliegverkeer is in het groene gebied ten zuidwesten van de Kaagbaan, omdat deze niet beschikbaar is. En juist meer vliegverkeer in de rode gebieden zuid van de Aalsmeerbaan, noordoost van de Zwanenburgbaan en oost van de Buitenveldertbaan. Waar normaal ’s nachts de Kaagbaan in gebruik is, wordt nu de Zwanenburgbaan ingeschakeld. En in het zeer uitzonderlijke geval van een zuidwestenstorm kan het gebeuren zijn dat we ook de Schiphol-Oostbaan en Buitenveldertbaan inzetten.

Waarom is baanonderhoud nodig?

Om het banenstelsel op Schiphol veilig en in goede conditie te houden, is regelmatig onderhoud nodig. Zo bouwen we nu een nieuw rijbaanstation bij de Kaagbaan. Het huidige rijbaanstation is aan vervanging toe. Vanuit het baanstation regelen we de verlichting en bebording op de rijbanen. Omdat het nieuwe rijbaanstation aan de andere zijde van de Kaagbaan komt, moeten we hoogspanningskabels onder de baan door aanleggen. Tegelijkertijd doen we kleine onderhoudswerkzaamheden aan de baan zelf, om zoveel mogelijk werkzaamheden te bundelen.

Waar kan ik terecht met vragen of klachten over hinder door het vliegverkeer?

Vragen, opmerkingen en klachten kun je kwijt via Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Ben je op zoek naar meer informatie over hinder, vliegroutes en baangebruik, kijk dan eens op de Schiphol als buur pagina.