Richting duurzaam grondverkeer met Eco-Runner Team Delft: Samenwerking met Eco-Runner Team Delft

Schiphol Group is trots op haar nieuwe samenwerking met Eco-Runner Team Delft. Het studententeam van de Technische Universiteit Delft, dat zich inzet voor het ontwerpen en bouwen van ’s werelds efficiëntste waterstof aangedreven stadsauto, doet sinds 2005 mee aan de jaarlijkse Shell Eco-marathon competitie. Het doel: op zo min mogelijk waterstof een zo groot mogelijke afstand afleggen. Hiermee promoot Eco-Runner een duurzame toekomst en het belang van waterstof in de energietransitie. Schiphol zet met de samenwerking verder in op haar toewijding aan duurzame mobiliteit, met de ambitie om ’s werelds duurzaamste luchthavens te creëren.

Het team, dat dit jaar bestaat uit 23 enthousiastelingen met een diverse achtergrond aan technische studies, kent een lange (en succesvolle) geschiedenis. Sinds vorig jaar neemt het deel aan de Urban Concept-klasse van de Shell Eco-marathon. Hierin bouwen deelnemende teams een zelf ontworpen zuinige waterstofauto die qua uiterlijk en specificaties op een moderne stadsauto lijkt. Zo hopen ze een praktische bijdrage te leveren aan de realisatie van duurzame (stads)mobiliteit.

De auto van dit jaar, de Eco-Runner XI is inmiddels bijna volledig geproduceerd. De nieuwe stadsauto kenmerkt zich door een luchtweerstand die 40% lager is dan diens voorganger. Ondanks de toevoeging van een cruise control, om efficiënt rijgedrag te bevorderen, weegt de Eco-Runner XI daarnaast 30% minder. Hoewel de Shell Eco-marathon 2021 helaas is afgelast, zal de auto op alternatieve evenementen tot zijn recht kunnen komen.

De Innovation Hub is blij met de samenwerking tussen Schiphol en het team. De inventiviteit die de studenten tonen werkt aanstekelijk, en kan daarnaast (samen met hun kennis op het gebied van waterstof) ook worden ingezet binnen ons bedrijf. Binnenkort zijn wij van plan om gezamenlijk tot nieuwe inzichten en creatieve oplossingen te komen binnen de vraagstukken die wij hanteren, zoals de verbetering van onze grondoperatie. Hierin hebben wij onszelf tot doel gesteld om in 2030 een emissieloze grondoperatie te hebben, op weg naar een volledig autonome operatie in 2050.

Lees ook de vorige blogs:

  • Duurzaam taxiën: ook op een vol Schiphol?

    Gepubliceerd op:

    Door de proef met de taxibot weten we wat de randvoorwaarden zijn om duurzaam taxiën mogelijk te maken. Maar hoe schaalbaar is het concept?

  • Samenwerking met Eco-Runner Team Delft

    Gepubliceerd op:

    Schiphol zet met de samenwerking verder in op haar toewijding aan duurzame mobiliteit, met de ambitie om ’s werelds duurzaamste luchthavens te creëren.

  • Duurzaam taxiën; proef met Taxibot

    Gepubliceerd op:

    In 2020 deden we een proef met een Taxibot op Schiphol. In dit blog vertellen we wat daar allemaal bij kwam kijken en wat we hiervan geleerd hebben.