Slim ontwerpen: Creatief met beton

Onze ontwerpers worden steeds creatiever in het besparen van beton. En dat is hard nodig. Wist je dat 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot door beton komt? Op en rond de (rij)banen en de platformen waar de vliegtuigen staan, gebruiken we daarom steeds minder beton. Hoe we dat doen? Meer maatwerk en meer hergebruik. Een paar voorbeelden.

Slim ontwerpen

De betonnen verharding van een platform slijt door het in en uit taxiën van vliegtuigen en moet af en toe worden vernieuwd. De hoeveelheid beton die we bij het vernieuwen gebruiken, berekenen we sinds kort preciezer. Een vliegtuig drukt bij het neuswiel met minder kracht op het beton dan bij het landingsgestel. De verharding van het platform kan daarom onder het neuswiel minder dik zijn. Hierdoor hebben we minder beton nodig en dat scheelt weer CO2.

Klinkers

Op een paar platformen zijn klinkers gelegd als verharding in plaats van beton. Omdat de milieukostenindicator (alle relevante milieueffecten bij elkaar) van klinkers 50% beter is dan beton, is dit een duurzamere oplossing. Waarom we niet op elk platform klinkers leggen? Vanwege de veiligheid kan het alleen waar vliegtuigen gesleept worden door een pushbacktruck, dus zonder dat de vliegtuigmotor aan hoeft.

Kort door de bocht

De Kaagbaan, een veel gebruikte start- en landingsbaan, heeft een aantal afritten naar de rijbanen. Hierover taxiën vliegtuigen na de landing op de Kaagbaan naar de terminal. Tot voor kort had elke afrit dezelfde afmeting. Bij de Kaagbaan is bij de aanleg van een nieuwe afrit gekeken naar de snelheid van de landende vliegtuigen. Omdat die op deze locatie laag is, wordt een afrit met een kleinere bocht aangelegd dan op andere plekken. Ook dat scheelt weer beton en asfalt.

Herbruikbare doorlaatpost

Wie op Schiphol van publiek terrein naar het besloten gebied gaat waar de vliegtuigen staan, moet door een zogenoemde doorlaatpost. Hier krijgen alle personen en goederen een securitycheck. Bij de uitbreiding van een van onze vrachtplatformen, is voor het eerst een mobiele doorlaatpost neergezet. Voordeel: na de verbouwing gaat ‘ie in de opslag om te worden hergebruikt bij de volgende verbouwing. Zo gebruiken we minder bouwmateriaal, waaronder beton.

Schiphol heeft als doel in 2030 een luchthaven te zijn met zero emission en zero waste. Al deze acties dragen daaraan bij. Lees al onze maatregelen om Schiphol te verduurzamen →

Lees ook de vorige blogs

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol

  • Hoogste ACI-certificaat voor verduurzaming

    Gepubliceerd op:

    Brancheorganisatie Airports Council International heeft drie van onze luchthavens een certificaat voor het hoogst haalbare niveau van verduurzaming toegekend.

  • Bekroond circulair beton binnenkort op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    De winnaar van de SHARE Award 2023 is een bekende. De duurzame betonproducten van Bio Bound liggen binnenkort namelijk ook op Schiphol.