Reduceren van energieverbruik

Wie ’s avonds van een afstand naar Schiphol kijkt ziet het al: er is een hoop energie nodig om een moderne stad als Schiphol 24 uur per dag draaiende te houden.

DUURZAME TOEKOMST-verantwoord omgaan met energie 2 reduceren van energieverbruik

Alleen al aan elektra verbruiken wij jaarlijks meer dan 175 miljoen kWh. Dat is net zoveel als ruim 50.000 huishoudens! Met de overheid is nu afgesproken dat in de periode 2005 tot 2020 het energieverbruik elk jaar met 2% minder toeneemt dan verwacht mag worden op grond van het aantal reizigers en uitbreidingen van het vastgoed. Deze afspraak geldt voor onze eigen activiteiten op de locatie Schiphol.

Maatregelen om energie efficiënter te gebruiken

Het is nog best een uitdaging om zo efficiënt mogelijk om te gaan met energie. Maar in 2015 hebben we een groot aantal maatregelen doorgevoerd. Daarmee hebben we meer vliegtuigen, passagiers en vracht afgehandeld met relatief minder energie.

Deze maatregelen hebben we genomen:

  • Een groot deel van de openbare verlichting en parkeerverlichting vervangen door led-lampen.
  • Grote koelmachines en luchtbehandelingskasten vervangen door warmte-koude opslag.
  • Waar mogelijk worden borden en installaties vaker uitgeschakeld.
  • Duurzaam beheer en onderhoudscontracten afsluiten met onze hoofdcontractanten. Dit leidt tot een beter comfort voor de gebruikers van de panden en reduceert het energieverbruik.
  • Een start gemaakt met de certificering van onze kantorenportefeuille conform het duurzaamheidslabel BREEAM-NL in-use.
  • En op Schiphol-Oost realiseren we een energieneutraal verplaatsbaar bedrijfsverzamelgebouw.

Wat heeft het nu al opgeleverd?

Alle maatregelen samen hebben in 2015 geleid tot een besparing van ruim 60 TJ (terajoule). Dit is vergelijkbaar met het energieverbruik van ongeveer 730 huishoudens. We zijn blij dat we daarmee we onze doelstelling, een besparing van 4,1 procent, gehaald hebben. Het absolute energieverbruik is overigens wel toegenomen met 40 TJ. Dit komt onder meer doordat het in het operationeel jaar 2015 (1 november 2014 tot en met 31 oktober 2015) iets kouder is geweest dan het jaar daarvoor. Het verbruik komt ook hoger uit doordat de bussen op het platform nu elektrisch worden geladen. Daar staat echter tegenover dat er geen emissie is door dieselverbruik. Het doel is om in 2016 wederom 4 procent efficiënter met energie om te gaan.

Maatregelen in Rotterdam The Hague Airport

Sinds 2015 is de terminal van Rotterdam The Hague Airport aangesloten op een collectieve warmte- en koudeopslag (WKO). Hierdoor is het gasverbruik drastisch omlaag gegaan. Het volledige effect wordt in 2016 gemeten. Verder zijn er zonnecellen geplaatst op het dak van de terminal en een nieuw pand. De nieuwe tweede aankomsthal, die naar verwachting april 2016 gereed is, krijgt zonnepanelen en wordt zo gebouwd dat het energieverbruik minimaal is. Er wordt led-verlichting aangelegd en er komt een aansluiting op de bestaande WKO.

Duurzame energie door warmte-koudeopslag

Een belangrijke duurzame energie-oplossing voor Schiphol is warmte- en koudeopslag. De bodem van de luchthaven is hier namelijk zeer geschikt voor. In 2015 hebben we er twee nieuwe bronnen bijgekregen: een voor het nieuwe Hilton-hotel en een voor het nieuwe securityfilter bij de G- en H-pier. De WKO van de F-pier, die gedurende de bouw van de centrale-securityvoorzieningen uit gebruik is genomen, wordt ook weer ingezet.