Proeftuin voor elektrisch vliegen

Hoe haalbaar is elektrisch vliegen? Wat is hiervoor nodig op de luchthaven? En is een netwerk tussen Europese regio’s haalbaar? Dat gaan Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde uittesten.

Binnen 5 jaar eerste elektrische passagiersvluchten in Nederland

Samen hebben ze hiervoor de proeftuin Power Up opgericht. Power Up wordt ondersteund door Royal Schiphol Group en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). De verwachting is dat het binnen 5 jaar mogelijk is de eerste elektrische passagiersvluchten tussen Nederlandse luchthavens uit te voeren.

Ontwikkelingen elektrisch vliegen gaan snel

De verwachting is gebaseerd op een onderzoek van M3 Consultancy. Daaruit blijkt dat in de eerste instantie binnen ca. 500 kilometer gevlogen kan worden, met de potentie voor afstanden tot 1000 kilometer. Volgens M3 Consultancy gaan de ontwikkelingen snel. Power UP wil in Nederland eerst experimenteren met 4- tot 9-zitters. Op termijn kan met grotere toestellen worden gevlogen en een Europees netwerk opgezet. 

Nederland als proeftuin van de luchtvaart

Dick Benschop, ceo Royal Schiphol Group benadrukt het belang van Power Up: 'De Nederlandse luchthavens creëren op deze manier een leeromgeving voor elektrisch vliegen en starten in dit vroege stadium met kennisontwikkeling. Met Nederland als proeftuin van de luchtvaart snijdt het mes aan twee kanten. Onze internationale concurrentiepositie en werkgelegenheid groeien en onze kennispositie en vestigingsklimaat worden versterkt.'

Lees ook de vorige blogs

  • Creatief met beton

    Gepubliceerd op:

    Onze ontwerpers worden steeds creatiever in het besparen van beton. En dat is hard nodig. Wist je dat 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot door beton komt?

  • The Future Case

    Gepubliceerd op:

    In The Future Case komen verleden, heden en de toekomst van Schiphol en het verduurzamen van de luchtvaart samen.

  • Hernieuwbare brandstof voor grondafhandeling

    Gepubliceerd op:

    Alle voertuigen voor de grondafhandeling zijn overgegaan op de hernieuwbare brandstof HVO100. Hierdoor wordt 98% minder CO2 uitgestoten.