Een duurzamer vrachtproces dankzij de melkboer: Milkrun

Op Schiphol rijden iedere dag honderden vrachtwagens af en aan om vracht, of cargo zoals we dat in de luchtvaartwereld noemen, op te halen en af te leveren. Die ingewikkelde logistieke puzzel leidt soms tot vertraging en onnodig veel uitstoot. Geïnspireerd door de klassieke melkboer hebben we een duurzame oplossing gevonden: de Milkrun.

Langs de deur

Hoewel het inmiddels een (vrijwel) uitgestorven beroep is, zullen met name oudere lezers hem nog wel kennen: de melkboer. Die ging vroeger langs de deuren om verse melk te bezorgen en de lege flessen weer op te halen. Handig, want het scheelt voor heel veel klanten heel veel ritjes naar de boer.

In één rit

Datzelfde principe passen we sinds 2015 ook op Schiphol toe in het project Milkrun Import, een unieke samenwerking van diverse partijen binnen de luchtvracht. Als een vliegtuig uitgeladen is, komen de deelnemende expediteurs niet meer ieder met hun eigen vrachtwagen naar de afhandelaar om hun lading op te halen maar de afhandelaar bezorgt in één rit (net als de melkboer vroeger deed) meerdere ladingen bij de verschillende expediteurs.

Na import nu ook export

De Milkrun Import was een succes en won zelfs de Schiphol Cargo Award 2015. Met de opgedane kennis in het achterhoofd werd het tijd om ook de andere kant op te gaan denken. Sinds augustus 2020 doen een aantal partijen daarom mee aan de pilot Milkrun Export. Het idee is hetzelfde, al is het in dit geval de transporteur die alle ladingen ophaalt en in één keer aflevert bij de afhandelaar, die de vracht vervolgens in het vliegtuig laadt.

Richting nul uitstoot in 2030

Dankzij de Milkrun slaan we meerdere vliegen in één klap. De wachttijden zijn korter, er rijden minder vrachtwagens op onze luchthaven en de vrachtwagens die nog wel rijden, worden - omdat ze voller zitten - veel efficiënter gebruikt. Daarnaast stoten we, omdat er minder vrachtwagens rijden, ook minder broeikasgassen uit. En dat betekent weer een stap vooruit in onze ambitie om uiterlijk in 2030 helemaal geen uitstoot meer te veroorzaken. Omdat het proces volledig digitaal verloopt, besparen we ook nog eens een flinke berg papier.

En nu?

We zijn op de goede weg, maar we zijn er nog niet. De komende tijd breiden we daarom de Export-pilot verder uit, onder meer met een nieuw IT-platform. Daarnaast staan meerdere partijen in de startblokken om ook aan het project mee te gaan doen. Het doel is om uiteindelijk zoveel mogelijk partijen aan te laten sluiten bij de Milkrun.

Nog meer duurzame initiatieven

Wil je meer weten over al onze initiatieven op weg naar een duurzame luchtvaart?

Lees ook de vorige blogs

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol

  • Hoogste ACI-certificaat voor verduurzaming

    Gepubliceerd op:

    Brancheorganisatie Airports Council International heeft drie van onze luchthavens een certificaat voor het hoogst haalbare niveau van verduurzaming toegekend.

  • Bekroond circulair beton binnenkort op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    De winnaar van de SHARE Award 2023 is een bekende. De duurzame betonproducten van Bio Bound liggen binnenkort namelijk ook op Schiphol.