Eerste route op waterstof

Royal Schiphol Group werkt met een aantal partners aan een eerste emissievrije commerciële luchtvaartroute. De ambitie is dat de route in 2024 van start gaat. Het is de bedoeling dat er dan tussen Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en London een toestel geheel op waterstof vliegt. In het toestel kunnen 19 passagiers mee.

Mijlpaal om vluchten op waterstof in praktijk te brengen

Royal Schiphol Group ondertekende hiervoor een samenwerkingsovereenkomst met ZeroAvia, die het vliegtuig ontwikkelt, stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport en Rotterdam The Hague Airport. De samenwerking is een belangrijke mijlpaal en brengt de operationele expertise van de waterstofvlucht in de praktijk in Nederland.

Integreren in luchthavenproces

ZeroAvia en Royal Schiphol Group werken samen om het tanken van waterstof op de luchthaven te ontwikkelen en te integreren in de luchthavenprocessen. Ze richten zich ook op commercie, infrastructuur en regelgeving. Gesprekken tussen ZeroAvia en Schiphol Group met luchtvaartmaatschappijen om een operator voor de geplande route te vinden, zijn in een vergevorderd stadium.

Baanbrekende waterstof-elektrische aandrijflijn

ZeroAvia richt zich bij de ontwikkeling van deze vliegtuigen op een waterstof-elektrische aandrijflijn. Het waterstof-elektrische systeem van ZeroAvia is baanbrekend. De enige uitstoot is waterdamp bij beheersbare temperaturen, wat een duurzame vlucht mogelijk maakt. Waterstof-elektrische technologie heeft als bijkomend voordeel dat het lagere kosten voor gebruik heeft. Dat maakt routes aantrekkelijker voor luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en passagiers.

Lees ook de vorige blogs: