Duurzame brandstof op Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen kunnen makkelijker op Schiphol duurzame kerosine tanken. Door het minderheidsbelang van brandstofleverancier Neste in Aircraft Fuel Supply (AFS) is het nu beschikbaar als er vraag naar is.

Gemaakt van duurzame afval- en restgrondstoffen

Neste is wereldwijd de grootste leverancier van duurzame vliegtuigbrandstof. AFS exploiteert de brandstofvoorziening op Schiphol. Neste MY Sustainable Aviation Fuel wordt gemaakt van duurzaam gewonnen, hernieuwbare afval- en restgrondstoffen. In vergelijking met fossiele kerosine kan het tot 80% aan broeikasgasemissies schelen.

Geen extra investeringen nodig

Neste MY Sustainable Aviation Fuel kan worden gebruikt als drop-in brandstof voor bestaande vliegtuigmotoren en luchthaveninfrastructuur. Er zijn geen extra investeringen voor nodig. Voorafgaand aan het gebruik wordt Neste MY Sustainable Aviation Fuel gemengd met fossiele vliegtuigbrandstof. Vervolgens wordt het gecertificeerd om te voldoen aan de ASTM-specificaties voor jet fuel.

Gebruik duurzame kerosine moet worden opgeschaald

Volgens Dick Benschop, ceo van Schiphol, past de komst van Neste goed bij onze ambitie om de luchtvaart te verduurzamen. Dick Benschop: ‘Kwaliteit van het netwerk van Schiphol moet hand in hand gaan met grote stappen richting duurzame luchtvaart. Duurzame vliegtuigbrandstof is een bewezen technologie die moet worden opgeschaald.’

Jaarlijkse capaciteit wordt verder uitgebreid

De jaarlijkse capaciteit van Neste voor duurzame vliegtuigbrandstof is momenteel 100.000 ton. Met Neste's uitbreiding van de Singaporese raffinaderij in het verschiet en met mogelijke extra investeringen in de Rotterdamse raffinaderij, zal Neste in 2023 de capaciteit hebben om ongeveer 1,5 miljoen ton Sustainable Aviation Fuel per jaar te produceren. De brandstof wordt al geleverd aan diverse commerciële luchtvaartmaatschappijen, zakelijke luchtvaartklanten en aan diverse luchthavens in Europa en Noord-Amerika.

Lees ook de vorige blogs

  • Schonere frisse lucht

    Gepubliceerd op:

    Binnenklimaat in stilstaande vliegtuigen niet meer geregeld met de hulpmotor op kerosine, maar met elektrisch aangedreven PCA.

  • Test met superbatterij op Schiphol

    Gepubliceerd op:

    Schiphol is de eerste luchthaven met een speciale batterij voor extra opslag elektriciteit. Extra voorraad is nodig voor al het elektrisch materieel.

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.