Duurzame brandstof op Schiphol
Luchtvaartmaatschappijen kunnen makkelijker op Schiphol duurzame kerosine tanken. Door het minderheidsbelang van brandstofleverancier Neste in Aircraft Fuel Supply (AFS) is het nu beschikbaar als er vraag naar is.
Gemaakt van duurzame afval- en restgrondstoffen
Neste is wereldwijd de grootste leverancier van duurzame vliegtuigbrandstof. AFS exploiteert de brandstofvoorziening op Schiphol. Neste MY Sustainable Aviation Fuel wordt gemaakt van duurzaam gewonnen, hernieuwbare afval- en restgrondstoffen. In vergelijking met fossiele kerosine kan het tot 80% aan broeikasgasemissies schelen.
Geen extra investeringen nodig
Neste MY Sustainable Aviation Fuel kan worden gebruikt als drop-in brandstof voor bestaande vliegtuigmotoren en luchthaveninfrastructuur. Er zijn geen extra investeringen voor nodig. Voorafgaand aan het gebruik wordt Neste MY Sustainable Aviation Fuel gemengd met fossiele vliegtuigbrandstof. Vervolgens wordt het gecertificeerd om te voldoen aan de ASTM-specificaties voor jet fuel.
Gebruik duurzame kerosine moet worden opgeschaald
Volgens Dick Benschop, ceo van Schiphol, past de komst van Neste goed bij onze ambitie om de luchtvaart te verduurzamen. Dick Benschop: ‘Kwaliteit van het netwerk van Schiphol moet hand in hand gaan met grote stappen richting duurzame luchtvaart. Duurzame vliegtuigbrandstof is een bewezen technologie die moet worden opgeschaald.’
Jaarlijkse capaciteit wordt verder uitgebreid
De jaarlijkse capaciteit van Neste voor duurzame vliegtuigbrandstof is momenteel 100.000 ton. Met Neste's uitbreiding van de Singaporese raffinaderij in het verschiet en met mogelijke extra investeringen in de Rotterdamse raffinaderij, zal Neste in 2023 de capaciteit hebben om ongeveer 1,5 miljoen ton Sustainable Aviation Fuel per jaar te produceren. De brandstof wordt al geleverd aan diverse commerciële luchtvaartmaatschappijen, zakelijke luchtvaartklanten en aan diverse luchthavens in Europa en Noord-Amerika.
Lees ook de vorige blogs
-
Creatief met beton
Gepubliceerd op:Onze ontwerpers worden steeds creatiever in het besparen van beton. En dat is hard nodig. Wist je dat 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot door beton komt?
-
The Future Case
Gepubliceerd op:In The Future Case komen verleden, heden en de toekomst van Schiphol en het verduurzamen van de luchtvaart samen.
-
Hernieuwbare brandstof voor grondafhandeling
Gepubliceerd op:Alle voertuigen voor de grondafhandeling zijn overgegaan op de hernieuwbare brandstof HVO100. Hierdoor wordt 98% minder CO2 uitgestoten.