RTHA in één klap energiepositief

5 juli is het eerste paneel geplaatst en dit najaar is het klaar: het zonnepark op Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Het park heeft een oppervlakte van 7,7 ha en komt parallel aan de start- en landingsbaan.

Drie keer zoveel energie als RTHA zelf nodig heeft

In het najaar liggen er ruim 37.000 zonnepanelen die samen jaarlijks 14 GWh groene stroom opleveren. Dat is 3 keer meer dan RTHA zelf verbruikt. De luchthaven is straks dus in één klap energiepositief, een van de duurzaamheidsambities van Royal Schiphol Group.

RTHA voorziet Zenid van stroom

De stroom die over is, gaat naar innovatie- en duurzaamheidsprojecten en bedrijven of particulieren in de omgeving. Een van de projecten die stroom krijgt van het zonnepark is Zenid, de proefinstallatie voor synthetische duurzame vliegtuigbrandstof. De installatie komt op of in de buurt van RTHA.

Zonne-energie optimaal benutten met slim energiesysteem

Om de zonne-energie op de luchthaven optimaal te benutten, komt er een slim energiesysteem voor opslag en regulering van energiestromen. Ook wel een Smart Energy System (SES) voor zon en warmte genoemd.

Bekroning met duurzaamheidscertificaat

RTHA ziet haar inspanningen bekroond met het hoogste niveau (Level 4+) van het duurzaamheidscertificaat Airport Carbon Accreditation (ACA). Slechts vier luchthavens ter wereld gingen RTHA hierin voor. RTHA is de eerste luchthaven in Nederland en de tweede in Europa, die het allerhoogste level heeft bereikt.

Partners

De aanleg van het zonnepark is een samenwerking tussen Rotterdam The Hague Airport, Unisun Energy uit Rotterdam, energieleverancier Eneco en de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA). Stichting RHIA is opgericht door Rotterdam The Hague Airport, samen met de gemeente Rotterdam, om innovatie in de luchtvaart aan te jagen. Rotterdam The Hague Airport is onderdeel van Royal Schiphol Group.

Lees ook de vorige blogs

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.

  • Meer elektrische voertuigen erbij

    Gepubliceerd op:

    Meeste dieselaggregaten zijn vervangen door e-variant. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gate voorzien we op Schiphol nu elektrisch van stroom.

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol