Minder brandstofverbruik bij duurzaam taxiën

De praktijktest duurzaam taxiën met de Taxibot afgelopen zomer is goed verlopen. Uit de test op Schiphol blijkt dat met duurzaam taxiën maar liefst 50% brandstof kan worden bespaard. Dat scheelt een hoop CO2-uitstoot en dat draagt weer mooi bij aan onze ambitie van emissievrije luchthaven in 2030.

Taxibot trekt het taxiënde vliegtuig

Duurzaam taxiën betekent dat een vliegtuig niet op de eigen motor taxiet, maar wordt getrokken door de Taxibot, een soort pushbacktruck. Het doel is dat in 2030 duurzaam taxiën de standaard is op Schiphol. Voordat het zover is, moet er nog wel heel wat gebeuren. Denk aan aanpassingen aan infrastructuur, processen en techniek. Alle oplossingen die nodig zijn, worden nu gebundeld in een roadmap. Naar verwachting start begin 2022 een volgende proef binnen een Europees traject. Dan komen er meerdere Taxibots naar Schiphol.

Zij deden de praktijktest

Schiphol heeft de test samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, Transavia, Corendon Dutch Airlines en grondafhandelaren dnata en KLM Ground Services uitgevoerd. Duurzaam taxiën is onderdeel van Slim en Duurzaam (het plan van de luchtvaartsector om de luchtvaart te verduurzamen) en het Akkoord Duurzame Luchtvaart van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.

Lees ook de vorige blogs

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.

  • Meer elektrische voertuigen erbij

    Gepubliceerd op:

    Meeste dieselaggregaten zijn vervangen door e-variant. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gate voorzien we op Schiphol nu elektrisch van stroom.

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol