HVO100: Hernieuwbare brandstof voor grondafhandeling

Alle voertuigen voor de grondafhandeling van vliegtuigen tanken sinds kort HVO100. Deze hernieuwbare brandstof stoot 98% minder CO2 uit dan de diesel die werd gebruikt. Er zijn ongeveer 1900 dieselvoertuigen voor de grondafhandeling op Schiphol in gebruik op het platform.

Kunstmatig geproduceerde diesel

HVO100 is een hernieuwbare variant op diesel. Het wordt op kunstmatige wijze geproduceerd en maakt geen gebruik van fossiele grondstoffen. De eigenschappen van HVO100 zijn vergelijkbaar met die van GTL en fossiele diesel. Hierdoor zijn aanpassingen aan de dieselmotoren niet nodig zijn. Neste levert Schiphol de hernieuwbare brandstof.

HVO100 is een tussenstap

De voertuigen voor de grondafhandeling zijn zeer divers. Het gaat van standaard auto's, bestelwagens, pushback-trekkers en vrachtwagens tot meer gespecialiseerd materieel als transportbandladers, cateringliften, passagierstrappen en generatoren. Schiphol ziet de hernieuwbare diesel als een tussenstap. Het wordt gebruikt tot al het materieel elektrisch of waterstof gedreven is en dus uitstootvrij.

Al 40% van het materieel is elektrisch

Schiphol en partners zijn al langer bezig met elektrificeren van het grondmaterieel. Op dit moment is al 40% van het gemotoriseerde materieel op de luchthaven elektrisch aangedreven. De bedoeling is dat het aantal de komende jaren zal stijgen. Voor een aantal specialistische, zware voertuigen is het een uitdaging om een batterij te ontwikkelen met voldoende capaciteit die snel genoeg geladen kan worden. Daar is HVO100 een goede tussenoplossing voor.

Grote stap naar emissievrije grondoperatie

De overgang naar HVO100 is een grote stap op weg naar een emissievrije grondoperatie op Schiphol. Het doel is dat dit in 2030 wordt bereikt. Hier werken alle partijen op het platform aan mee. Het gaat onder meer om Aviapartner, dnata, Menzies, Swissport, KLM Ground Services en Viggo.

Lees ook de vorige blogs

  • Schiphol bouwt bijzonder hoogspanningsstation

    Gepubliceerd op:

    Nieuw hoogspanningsstation draagt bij aan een van de belangrijkste duurzaamheidsdoelen van Schiphol: 0 uitstoot in 2030.

  • Meer elektrische voertuigen erbij

    Gepubliceerd op:

    Meeste dieselaggregaten zijn vervangen door e-variant. Bijna alle stilstaande vliegtuigen aan de gate voorzien we op Schiphol nu elektrisch van stroom.

  • Start bouw circulaire doorlaatpost

    Gepubliceerd op:

    De nieuwe doorlaatpost bouwen we van materiaal dat over is van de sloop van drie kantoorpanden en drie vrachtgebouwen op Schiphol