Interview Erica Esveld: Tijdelijke security Cockpitplein

Verbouwen middenin een volle vertrekhal: het is een van de uitdagingen waarmee we op dit moment te maken hebben. En meteen een grote. Zie bijvoorbeeld maar eens een nieuw securityfilter te bouwen, terwijl je ook het oude volledig nodig hebt. Dat is nagenoeg onmogelijk. Project manager Erica Esveld leidt daarom de bouw van een tijdelijk securityfilter – boven het Cockpitplein op Schiphol.

Capaciteit hard nodig


Boven het Cockpitplein – tussen Skyport en Bagagehal Zuid – bouwt Schiphol een tijdelijk securityfilter. En met tijdelijk bedoelen we echt tijdelijk, want naar schatting gaan we hem voor ongeveer zes tot negen maanden gebruiken. Reden: aantal securitylanes in securityfilter 1 gaat buiten gebruik omdat daar het bouwgebied komt van HT1. Erica Esveld: ‘En die capaciteit kunnen we niet missen. Sterker nog, een van de belangrijkste redenen voor de verbouwing is juist dat we méér ruimte voor security nodig hebben. Daarom bouwen we de tussenverdieping met veel meer security lanes dan we ooit hadden.’

Speling voor veiligheidscontroles

De tussenverdieping die straks het securityfilter in Vertrekhal 1 gaat herbergen, wordt op dit moment gebouwd. Deels boven het bestaande filter op de begane grond. Erica: ‘De nieuwe trappen en liften gaan pal door het bestaande securityfilter heen. Daarom moeten we tijdelijk uitwijken naar een andere locatie, zodat we ook de komende maanden genoeg speling hebben voor snelle en soepele veiligheidscontroles.’

Bouwen boven Cockpitplein

Het tijdelijke securityfilter wordt dus gebouwd boven het Cockpitplein. ‘In totaal komen daar 8 lanes te staan voor securitychecks van reizigers en hun handbagage’, vertelt Erica. ‘In een later stadium verplaatsen we die naar de nieuwe mezzanine in Vertrekhal 1.’ Mensen die straks via het tijdelijk securityfilter reizen, komen daar via de corridor van de tijdelijke Vertrekhal 1a. ‘Na de controles zijn ze dan al een eind op weg naar de BC-corridor, vanwaar ze naar hun pier en gate kunnen.’

Verdieping op poten

Het tijdelijk securityfilter wordt voor een paar maanden in gebruik genomen. Daarna blijft het gebouw nog ongeveer vier jaar staan. ‘Het krijgt dan een andere functie.’ Het gebouw krijgt trouwens alleen een eerste verdieping. ‘Het lijkt wel een beetje op een tafel’, zegt Erica. ‘Een verdieping op poten.’ De fundering daarvoor is inmiddels klaar. Al was dat volgens Erica nog een hele uitdaging. ‘Onder de grond stuitten we op een spaghetti aan kabels en leidingen. Er zaten zelfs nog oude funderingen in de grond.’

Snel nodig door verbouwing Vertrekhal 1

Dankzij uitgebreid bodemonderzoek, is het de aannemers dus toch gelukt om de fundering de grond in te krijgen. ‘En daarbij is geen kabel geknapt’, zegt een trotse Erica. ‘Dat was voor ons erg spannend, omdat er belangrijk kabel- en leidingwerk liep. Bijvoorbeeld richting Schiphol Plaza. Daarmee mag niets misgaan.’ Wat Erica als grootste uitdaging voor de komende tijd ziet? Daar hoeft ze niet lang over na te denken. ‘Op schema blijven. De verbouwing van Vertrekhal 1 gaat hard en dit project maakt onderdeel uit van dat grotere geheel. Dat maakt het lastig.’ Ze besluit: ‘Maar ook levendig. We zetten iets neer wat snel en hard nodig is.’