Interview uitbreiding uniform platform: Uniform platform krijgt nieuw uniformpje

We breiden het Uniform platform uit. Doel: extra bufferplekken om widebody-vliegtuigen tijdelijk te parkeren. Deze grote vliegtuigen met twee gangpaden – zoals een Airbus A380 – nemen flink wat ruimte in beslag. En steeds meer luchtvaartmaatschappijen vliegen ermee. Daarom hebben we meer vierkante meters nodig. Maar hoe breiden we zo’n platform eigenlijk uit?

Uniform platform: nu en straks

De afronding van de eerste fase van het Uniform Platform vroeg om een feestje. Dus kwamen in maart alle mensen samen die betrokken zijn bij het project. Onder andere Rob Kooper, projectmanager van PLuS en Farshad Nobakht, opdrachtgever vanuit Schiphol Asset Management. Ook aannemers Marc Kropff van VolkerInfra en John van der Lit van Heijmans waren van de partij. Samen vertelden zij over de huidige status én de toekomst van het Uniform platform.

Extra bufferplekken en rijbaan

Schiphol heeft in november 2018 zes tijdelijke bufferplekken bij het Uniform platform in gebruik genomen. Vooralsnog op een rijbaan achter het bestaande platform. ‘Dat was de eerste stap’, zegt Rob. ‘En inmiddels staan de lichten op groen voor fase twee. Vanaf nu breiden we het bestaande platform zelf uit. Daar bouwen we drie nieuwe widebody-bufferplekken. Ook leggen we een extra stuk rijbaan aan, die we aansluiten op de bestaande rijbaan Charlie. Via die route kunnen we dan vliegtuigen af- of aanslepen.’

Van verlichting tot kabelkoker

Nieuwe bufferplekken ontwerp je niet zomaar. Dat vraagt veel planning, voorbereiding en samenwerking tussen Schiphol en de aannemers VolkerInfra en Heijmans. ‘We zoeken elkaar veel op tijdens de ontwerpfases en tijdens de uitvoering zelf’, legt John uit. ‘Wij zijn verantwoordelijk voor de rijbanen en de verlichting.’ Marc: ‘Vanuit VolkerInfra houden ons juist weer bezig met het maken van de bufferplekken zelf. Van de afmetingen van de plekken tot aan kabelkokers in de grond.’

Veranderingen door Wet Luchtvaart

Het project Uniform platform heeft als eerste te maken met de nieuwe wet- en regelgeving volgens de Wet Luchtvaart. ‘Dat betekent dat luchtvaartmaatschappijen actief kunnen meekijken en hun feedback mogen geven op de plannen voor dit project’, geeft Farshad aan. ‘Dat was in het begin wel wennen. Het vergt extra discipline en verantwoordelijkheid van alle betrokken partijen. Maar we zetten onze schouders eronder en gaan vol goede moed de volgende fase in.’