Interview Steffen Kolfschoten: Kilometers kabels

De nieuwe terminal op Schiphol komt naast de verkeerstoren te staan. En net dáár liggen alle kabels en leidingen om (onder andere) die verkeerstoren draaiende te houden. Heel veel kabels. Die moeten we dus omleggen om plaats te maken voor de nieuwe terminal. Vol power coördineert Steffen Kolfschoten dit project.

Van Amsterdam tot Rotterdam

In totaal gaat het om het verleggen van 200 verschillende kabels en het aanleggen van 40 kilometer nieuwe leidingen en 80 kilometer nieuwe kabels. Ter vergelijk: dat is ongeveer de afstand van Amsterdam tot Rotterdam. Steffen is projectcoördinator van dit immense project: ‘Het wordt het grootste verleggingsproject van kabels en leidingen ooit op Schiphol. Dat betekent kilometers maken.’

Verkeersader Schiphol

Naast het grootste, wordt dit volgens Steffen ook het spannendste project. Hij legt uit: ‘We hebben letterlijk álle kabels en leidingen in onze handen. Van gasleidingen en rioleringen tot alle datakabels. De kabels van winkels, horeca, pinautomaten én van de verkeerstoren lopen dwars door het hart van Schiphol waar nu de schop de grond in gaat. Door dit alles te verleggen, maken we ruimte voor de bouw van de nieuwe terminal.’

Verborgen schatten

Steffen en zijn team kunnen ondergronds van alles tegenkomen. ‘Ook al hebben we in de loop der jaren alles goed gedocumenteerd, je komt bij het graven in Nederlandse bodem eigenlijk altijd wel onontdekte schatten tegen.’ Ongetwijfeld wachten dus nog verrassingen. Naast de oude leidingen en kabels die er liggen, is er een kans dat op dit gedeelte van Schiphol ook nog onontplofte explosieven liggen. ‘Ook al hebben we er in de voorbereiding alles aan gedaan om een goed beeld te krijgen van het ondergrondse; nog steeds kunnen er onverwachte zaken aan het licht komen.’

Cruciaal moment

In juli 2019 moet het nieuwe kabel- en leidingwerk operationeel zijn en kan het oude net worden verwijderd. Dat omzetten is een cruciaal moment. ‘Het betekent dat de oude dataverbinding eventjes wordt losgekoppeld om de nieuwe aan te sluiten. ’Voor de verkeerstoren heeft dit geen implicaties omdat die dubbelledataverbindingen heeft. Maar voor de winkels en automaten in Schiphol Plaza heeft het wel gevolgen. ‘Dit gebeurt dus in goed overleg met de winkeliers, horecaondernemers en andere stakeholders. En natuurlijk op momenten dat mensen er zo min mogelijk hinder van ondervinden.’