Interview Peter van Wijk: De Nacht van 1001 borden

In de nacht van 30 september op 1 oktober 2017 is hij erbij: projectmanager Wayfinding Peter van Wijk. Die nacht wordt de noeste arbeid van hem en zijn team van de afgelopen maanden werkelijkheid. Overal nieuwe routes en nieuwe borden op Schiphol. “Het is mega wat er staat te gebeuren.”

Nieuwe garages, nieuwe routes

Voor de bouw van de nieuwe terminal op Schiphol is ruimte nodig. Ruimte die gevonden is op de plek waar nu nog parkeergarage P2 staat en waar de Havenmeesterweg ligt. “Vooral het besluit om P2 af te breken is zeer ingrijpend”, vertelt Peter. “De gevolgen zijn zeer verstrekkend. Schiphol is al vol er is geen ruimte om een kopie van deze parkeergarage te bouwen. We hebben dus compenserende parkeerfaciliteiten nodig, Daardoor veranderen ook alle verkeersroutes en hebben we nieuwe borden en bewegwijzering nodig.”

Bijna alle borden

In eerste instantie kreeg Peter Wayfinding als extra project op zijn bordje geschoven, maar al snel werd duidelijk dat dit iets te spannend werd. Peter: “Samen met Mijksenaar, het bedrijf dat onze bewegwijzering ontwerpt, kwamen we tot de conclusie dat ongeveer 80% van alle borden op Schiphol moest worden vervangen. En dat zijn er een heleboel. Het duurde even tot iedereen inzag hoe groots en omvangrijk dit is.”

Toestemming, teksten, productie

Inmiddels is wel duidelijk dat Wayfinding een project is waar veel van afhangt. “Als we dit niet goed uitvoeren, wordt Schiphol een puinhoop. De ‘Nacht van 1001 borden’ zoals we hem nu noemen, bereiden we daarom tot in detail voor. Complete draaiboeken zijn opgesteld. Hebben we overal toestemming voor, bijvoorbeeld van Rijkswaterstaat? Zijn alle borden in productie genomen? Kloppen de teksten? Kloppen de routes? We kunnen ons absoluut geen fouten permitteren.”

Snel op de juiste plek

Her en der op de luchthaven staan of hangen de eerste nieuwe borden al. “Nog niet zichtbaar”, zegt Peter, “want ze zijn afgeplakt met folies en stickers die nog de oude situatie laten zien. Dit blijft zo tot de nacht van 1 oktober. Dan hangen we nieuwe borden op, verwijderen we de folies en zorgen we ondertussen dat reizigers zo snel mogelijk bij de (nieuwe) parkeervoorzieningen zijn. Daarvoor zetten we ook verkeersregelaars en digitale omleidingsborden in. Het is erg belangrijk dat mensen deze aanwijzingen volgen en niet meer op hun gevoel naar een parkeergarage rijden, want de routes veranderen drastisch.”

Alle medewerking

Hij slaapt ’s nachts nog goed, maar het project Wayfinding is een van de grotere uitdagingen waarvoor Peter heeft gestaan. “En dan werk ik toch al 28 jaren voor Schiphol, waarin ik heel wat heb meegemaakt. Voor dit project werken we samen met veel andere bedrijven zoals Heijmans, HR-Groep, Rijkswaterstaat en Mijksenaar. Dat maakt het niet eenvoudiger, al mogen we ons gelukkig prijzen met alle medewerking die we krijgen. Een voorbeeld zijn de speciale vrachtauto’s die we nodig hebben om de grote aantallen nieuwe borden boven de wegen op te hangen. Daarvan zijn er niet zoveel in Nederland, maar ze staan steeds voor ons klaar als we ze nodig hebben.”

Spannend, heel spannend

“Wat lastig is”, vervolgt Peter, “is het feit dat we niet alles volledig kunnen uitproberen. Denk aan de borden boven de weg die het aantal beschikbare parkeerplaatsen in garages aangeven. We kunnen de digitale display’s testen in de fabriek, maar we weten pas zeker of ze werken als de boel op straat is geïnstalleerd. Gelukkig is het hele team Wayfinding positief ingesteld. Aan onze inzet zal het niet liggen, maar tot 1 oktober blijft het écht nog even spannend.”