Interview Nico Bogaard: Overdag een vertrekhal, ’s nachts een bouwplaats

Zodra de laatste reizigers ’s avonds Vertrekhal 1 zijn gepasseerd, breekt de ‘werkdag’ van Nico Bogaard en zijn collega’s van Operations First (een bouwcombinatie van VolkerWessels Bouw Schiphol en Engie) aan. Samen bouwen zij de nieuwe tussenverdieping waarop straks het securityfilter komt te staan. ‘In de nachtelijke uren toveren wij er een verdieping bij.’

Nu de installaties

Vanuit het aannemerskantoor bovenin Vertrekhal 1 – achter de Balcony Bar – kijkt hoofduitvoerder Nico uit over de zichtbaar wordende contouren van de mezzanine. ‘De weken voor kerst zijn we druk bezig geweest om al het staal naar binnen te hijsen en te monteren’, vertelt Nico. Inmiddels zit dat erin en kunnen we verder met de verschillende installaties.’ Hij doelt daarbij op zaken als verlichting, stroompunten, sprinklerinstallaties en allerlei benodigde systemen.‘

Voor tijdelijk gebruik

De installaties die Operations First op dit moment aanlegt, zijn bedoeld voor tijdelijk gebruik. ‘Op het moment dat we de constructie van de tussenverdieping helemaal af hebben, bouwen we een verlaagd systeemplafond’, zegt Nico. ‘Daarin komen dan alle installaties te liggen en hangen. Daar houden we natuurlijk al zoveel mogelijk rekening mee. Zo zijn de sprinklers die op dit moment naar boven wijzen, over een paar maanden eenvoudig om te draaien voor in het nieuwe plafond.

Volgende uitdaging: betonvloer

Met tonnen staal achter de rug, wacht nu de volgende uitdaging: beton. Of zoals Nico het zegt… heel veel beton. ‘Dat wordt wel een uitdaging hoor. De staalconstructie is een soort puzzel, alles moet precies in elkaar vallen. Dat geldt ook voor de platen die we er binnenkort overheen leggen. Maar daarna moeten we beton storten en dat neemt weer andere risico’s met zich mee. Een goed dichtgelegde bodem is daarom heel belangrijk.

Nachten doorhalen

Nico vindt het geen enkel probleem om de tussenverdieping in de nachtelijke uren te bouwen. ‘Het is heerlijk rustig. Zodra ’s avonds de laatste reizigers zijn ingecheckt, veranderen we de vertrekhal razendsnel in een bouwplaats. We bouwen dan tot even na middernacht en dan ruimen we alles weer op. Hekken weg, troep aan de kant, schoonmakers en dweilmachines naar binnen… Allemaal om te zorgen dat reizigers de volgende ochtend niets doorhebben van wat er boven hun hoofd allemaal gebeurt.’

Van reclamebord tot ligger

De planningsdocumenten op het bureau van Nico zien er indrukwekkend uit. Van het plaatsen van Franse hekken tot het demonteren van reclameborden en het plaatsen van liggers: per dag staat elk detail vermeld. Toch vertoont hij zelf weinig sporen van stress. ‘We werken met ongeveer 15 tot 25 mensen per nacht en de planning laat vooralsnog genoeg ruimte voor eventuele problemen.’ Fijn voor Nico, want het bewaken van de planning is een van zijn taken. ‘Net als zorgen dat het werk veilig wordt uitgevoerd en dat de kosten niet de pan uit rijzen. Tot nu toe heb ik over al die punten niets te klagen.’

Eigen bouwwereldje op Schiphol

Bij de bouw van de tussenverdieping werken de aannemers nauw samen met Schiphol zelf. Nico: ‘Het is leuk om te zien hoe betrokken Schiphol is bij dit project, dat zien we weleens anders. En tot nu toe is iedereen lekker doortastend, dat helpt ook mee bij de voortgang.’ Toch geeft hij aan ook weleens te vergeten dat hij nu op Schiphol bouwt. ‘Rond de kerst werd een reiziger opgepakt in de Vertrekhal die met een mes liep te zwaaien. Wij zaten er letterlijk met onze neus bovenop, maar hebben er niets van meegekregen. Wat dat betreft verblijven we ook op Schiphol in ons eigen bouwwereldje.’