Privacy Statement Royal Schiphol Group: Privacy

Toepassing

Met dit Privacy Statement informeren we jou hoe, waarom en hoe lang Schiphol jouw gegevens verzamelt en bewaart. En hoe je deze gegevens kunt beheren. Dit document is van toepassing op alle verwerkingen van persoonsgegevens door of uit naam van Schiphol en haar dochterondernemingen op de locatie Schiphol. Hieronder vind je de samenvatting van de Privacy Statement. We doen dit om je op een makkelijke en gebruiksvriendelijke manier te voorzien van de belangrijkste informatie. Ben je geïnteresseerd in de uitgebreide tekst? Klik dan hier.

1. Welke persoonsgegevens verwerkt Schiphol?

Afhankelijk van het specifieke doel, verwerkt Schiphol onder meer de volgende persoonsgegevens en niet meer dan nodig:

  • Personalia;
  • Camerabeelden;
  • Paspoortgegevens, lidmaatschap gegevens, iris template (Privium);
  • Betalingsgegevens;
  • Kentekens (parking);
  • E-mailadres, websitegedrag

2. Hoe verzamelen we jouw persoonsgegevens?

Schiphol verzamelt persoonsgegevens op een aantal manieren. Ten eerste verzamelen we gegevens die je aan ons geeft, bijvoorbeeld bij het reserveren van een parkeerplaats of doordat je deelneemt aan een loyaliteitsprogramma zoals Privium. Daarnaast ontvangen we jouw persoonsgegevens van andere partijen zoals de boardingpassgegevens van de luchtvaartmaatschappijen.

Voor een veilige en efficiënte luchthaven maken we onder andere gebruik van camerabeelden en Wifi-signalen. Met behulp van deze beelden en signalen meten we hoeveel mensen er op een bepaald moment op de luchthaven aanwezig zijn. Zo voorspellen we de wacht- en doorlooptijden.

Tenslotte verzamelen we jouw informatie als je gebruik maakt van onlinediensten zoals de website, app of social mediakanalen. Dat doen we door cookies en vergelijkbare technologieën. Hierover informeren we je vooraf en vragen we je uitdrukkelijk om toestemming.

3. Waarom verwerkt Schiphol persoonsgegevens?

Ten eerste heeft Schiphol de wettelijke taak om te zorgen voor een veilige luchthaven. Om dat te bereiken gebruiken we bijvoorbeeld camera’s om de drukte op Schiphol in kaart te brengen en zorgen we dat de nodige veiligheidscontroles plaatsvinden. Daarnaast is het nodig persoonsgegevens te verwerken zodat passagiers en bagage op een efficiënte en veilige manier hun bestemming bereiken.

Ook voor de levering van diensten aan klanten en reizigers verwerken we persoonsgegevens, zoals bij parkeren, onze loyaliteitsprogramma’s en See Buy Fly producten. Maar ook de onlinediensten (web, app en social media). In al deze gevallen hebben we de gegevens nodig voor de uitvoering van de overeenkomst die we met je zijn aangegaan of heb je ons toestemming gegeven voor het gebruik van jouw persoonsgegevens, zoals contactgegevens.

Tenslotte verwerken we de persoonsgegevens van de mensen die bij Schiphol in dienst zijn, of die gesolliciteerd hebben voor een baan bij Schiphol.

4. Hoe zijn jouw persoonsgegevens beschermd?

Schiphol doet er alles aan om jouw persoonsgegevens optimaal te beveiligen tegen verlies en onrechtmatig gebruik. Hoe gevoeliger de gegevens, hoe strenger de veiligheidsmaatregelen die we nemen. Alle medewerkers en partners van Schiphol die voor hun werk jouw persoonsgegevens zien, zijn verplicht tot geheimhouding en naleving van de wettelijke privacyregels. We maken daar afspraken over en leggen deze schriftelijk vast.

5. Jouw rechten

Als Schiphol persoonsgegevens van jou verwerkt, heb je het recht ons een verzoek te om:

  • Jouw gegevens in te zien;
  • Jouw gegevens te wijzigen;
  • Jouw gegevens te wissen;
  • Jouw gegevens over te dragen aan een andere partij;
  • Te stoppen gebruik te maken van je gegevens;
  • Bezwaar te maken tegen het verwerken van je gegevens.

In al deze gevallen kun je het verzoek richten aan de Data Protection Officer via dpo@schiphol.nl. We informeren je zo snel mogelijk over de afhandeling van het verzoek.

6. Ontvangers van jouw gegevens

Soms is het nodig dat we jouw persoonsgegevens delen met andere partijen, bijvoorbeeld omdat Schiphol deze partijen inschakelt om bepaalde taken uit te voeren. Of omdat deze partijen moeten voldoen aan een wettelijke verplichting. Voorbeelden hiervan zijn luchtvaartmaatschappijen, de Koninklijke Marechaussee en andere overheidsinstanties zoals politie en justitie. Ook kan het voorkomen dat Schiphol in bepaalde gevallen persoonsgegevens doorgeeft naar landen buiten de EU. In deze gevallen zorgt Schiphol ervoor dat deze doorgifte en de verwerking door derde partijen volgens de wettelijke voorschriften gebeurt.

7. Contact

Schiphol heeft een Data Protection Officer (DPO) aangesteld. Die controleert of Schiphol persoonsgegevens op de juiste manier verwerkt. Als je vragen hebt over de manier waarop we met jouw privacy omgaan, of als je de hierboven genoemde rechten wilt inroepen, mail naar de DPO via dpo@schiphol.nl.

8. Over dit privacy statement

Omdat het belangrijk is dat dit privacy statement actueel is, wijzigen we deze als dat nodig is. De datum waarop de laatste wijziging is doorgevoerd staat altijd onderaan het statement. Je kunt het Privacy Statement hier vinden.