Tijdelijke regeling : Compensatie kosten als gevolg van wachtrijen

Wat ontzettend vervelend dat je als gevolg van de wachtrijen voor de securitycheck op Schiphol je vlucht hebt gemist en kosten hebt gemaakt. Om je hierin tegemoet te komen, hebben we een tijdelijke compensatieregeling in het leven geroepen.

Wat is er gebeurd?

Ondanks de maatregelen die we hebben genomen, is het de afgelopen periode niet gelukt voldoende beveiligingspersoneel beschikbaar te hebben. Hierdoor ontstonden op drukke momenten lange wachtrijen voor de securitycheck. Reizigers kunnen, als gevolg hiervan, hun vlucht hebben gemist en kosten hebben gemaakt. Naar nu blijkt, kunnen zij voor het terugvragen van deze kosten eigenlijk nergens terecht.

Dat vinden we een onwenselijke situatie. Hoewel we van mening zijn dat vanwege de uitzonderlijke omstandigheden Schiphol niet direct iets te verwijten valt, zijn we bereid deze specifieke groep reizigers tegemoet te komen met een speciale, tijdelijke regeling.

Voor wie geldt de regeling?

De regeling is bedoeld voor reizigers die als gevolg van de wachtrijen bij de securitycheck op Schiphol hun vlucht hebben gemist en daardoor kosten hebben gemaakt. Je komt in aanmerking voor compensatie als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Je hebt een vlucht geboekt die tussen 23 april en 11 augustus 2022 vanaf Schiphol vertrok. Of je vlucht vertrok op maandag 12 september 2022.
  • Je was op het tijdstip dat je luchtvaartmaatschappij heeft aangegeven, en daarmee dus ruim voor de aangegeven vertrektijd van je vlucht, aanwezig in de terminal.
  • Je hebt je vlucht gemist als gevolg van de uitzonderlijke wachttijd voor de securitycheck.
  • Je hebt door het missen van je vlucht kosten gemaakt die niet door een andere partij worden vergoed.

Hoe werkt het?

Voldoe jij aan deze voorwaarden? Dan kun je een verzoek bij ons indienen om de door jou gemaakte kosten te compenseren. Om te beoordelen of je in aanmerking komt voor compensatie hebben we een aantal gegevens van je nodig, zoals je NAW-gegevens, vluchtgegevens, bewijsstukken en je bankgegevens. Je kunt hiervoor dit formulier invullen.

Let op: om in aanmerking te komen voor deze regeling moet je verzoek uiterlijk 30 september 2022 zijn ingediend.

We gebruiken de informatie die je stuurt om te bepalen of we de door jou gemaakte kosten, of een deel daarvan, vergoeden. We streven ernaar dit uiterlijk binnen 6 weken te laten weten. Heb je inderdaad recht op een vergoeding? Dan storten we die binnen 14 dagen op het door jou opgegeven bankrekeningnummer.

Heb jij eerder al een verzoek tot compensatie bij ons gedaan? Dan nemen we contact met je op. Je hoeft dus niet opnieuw een verzoek in te dienen.

Wat vergoeden we precies?

Je kunt onder meer compensatie vragen voor kosten die je gemaakt hebt bij het omboeken van je vlucht of voor een vervangende vlucht, voor alternatief vervoer als je ervoor hebt gekozen om op een andere manier naar je bestemming te reizen of extra reiskosten die je hebt gemaakt om opnieuw naar Schiphol of een andere luchthaven te reizen. Ook verblijfkosten op of bij Schiphol en uitgaven voor niet meer te annuleren accommodaties, vervoer of activiteiten op je plaats van bestemming mag je terugvragen.

De regeling is niet bedoeld voor vluchten die geannuleerd of vertraagd zijn. Is dat voor jou het geval? Neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt.