Boek een tijdslot

Reserveer nu een tijdslot en ga op een zelfgekozen tijdstip door de securitycontrole. Het is gratis, gemakkelijk en je helpt de rijen voor security op Schiphol minder lang te maken. Sluit je aan in de virtuele rij en begin zorgeloos je reis!

  • Snel en zorgeloos
  • Kies een tijdslot dat jou uitkomt
  • Gratis en gemakkelijk te gebruiken

Goed om te weten

Voordat je een security tijdslot boekt is het goed om het volgende te weten.

  • Je tijdslot geldt alleen voor security. Neem voldoende tijd om jezelf en je bagage in te checken
  • Kom je vroeger of later dan jouw gekozen tijdslot, dan kunnen wij niet garanderen dat je gebruik kunt maken van je tijdslot
  • Te boeken vanaf 3 dagen voor je vertrekdatum

Hoe werkt het?

  1. Boek online een tijdslot
  2. Direct na je boeking ontvang je een bevestigingsmail met een QR-code. Neem de mail met QR-code mee naar Schiphol.
  3. Na het inchecken bij je luchtvaartmaatschappij volg je de gele borden naar je gate. Je komt na het scannen van je boardingpass bij security. Zorg dat je hier bent binnen het aan jou toegewezen tijdslot.
  4. Volg bij security de rij waarbij 'Timeslot' aangegeven staat. Hier scant een medewerker van Schiphol je QR-code.
  5. Na het scannen ga je door de securitycontrole heen, zonder dat je heel lang in de rij hoeft te zijn. Fijne reis!

Veelgestelde vragen

Hoe lang van tevoren kan ik een tijdslot reserveren?

Vanaf 3 dagen voor je dag van vertrek kun je een tijdslot boeken via de Schiphol website.

Moet iedereen in mijn reisgezelschap een tijdslot boeken?

In het reserveringsproces wordt er gevraagd naar de groepsgrootte van je reisgezelschap. Zo boek je bijvoorbeeld voor het hele gezin één tijdslot, en gaan jullie samen door het securityproces. Ben je met een heel elftal of groepsreis? Dan is het niet nodig om allemaal op hetzelfde tijdslot te boeken: jullie kunnen elkaar na het securityproces in de Lounge weer opwachten.

Welk tijdslot past bij mijn vlucht?

Schiphol zal je een aantal tijdslots voorstellen die passen bij jouw vlucht, gebaseerd op de vertrektijd van je vlucht en de verwachte drukte.

Moet ik betalen voor het reserveren van een tijdslot?

Nee, deze service is gratis.

Ik krijg geen bevestiging voor mijn tijdslot. Is het wel gelukt?

Als je tijdens het boeken een QR-code op het scherm hebt gezien, is je boeking geslaagd. Check ook je SPAM-map in je mailbox, mogelijk is de boekingsbevestiging daarin terecht gekomen. Heb je niet direct een e-mail ontvangen? Maak dan een foto van de QR-code op het scherm.

Waar op Schiphol moet ik zijn?

Als je geen ruimbagage hebt én thuis bent ingecheckt, kun je gelijk naar de securitycontrole. Ga daar naar de aangewezen rij met ‘Timeslots’. Als je wel ruimbagage hebt of nog niet thuis bent ingecheckt, ga je eerst naar de check-in balie van jouw luchtvaartmaatschappij.

Wat gebeurt er als ik te vroeg ben voor mijn gereserveerde tijdslot?

Een tijdslot is 15 minuten geldig waarin je verwacht wordt je te melden. Als je te vroeg bent, is jouw tijdslot nog niet actief. Ben je te vroeg op Schiphol, dan word je verzocht te wachten op Plaza tot jouw tijdslot actief is.

Wat gebeurt er als ik te laat ben voor mijn gereserveerde tijdslot?

Een tijdslot is 15 minuten geldig. Als je meer dan 15 minuten te laat bent, kunnen we niet garanderen dat je gebruik kunt maken van je tijdslot. We vragen je dan via de gebruikelijke route voor passagiers zonder tijdslot door security te gaan.

Waarom kan ik voor mijn vlucht geen tijdslot boeken?

Het aantal beschikbare tijdslots per vlucht kent een maximum, waardoor het mogelijk is dat alle tijdslots volgeboekt zijn. In dat geval kunt u gebruik van het reguliere proces voor security.

Ik krijg een foutmelding als ik naar de boekingsmodule ga. Wat nu?

Laad de pagina opnieuw en probeer nogmaals een tijdslot te boeken. Lukt dit weer niet? Dan adviseren wij je om zonder tijdslot naar Schiphol te komen. Volg voor het tijdstip het advies van je luchtvaartmaatschappij. Heb je geen advies gekregen, kijk dan op Schiphol.nl voor advies.

Wat als ik toch mijn vlucht mis?

Mocht je je vlucht missen, dan is Schiphol hier niet aansprakelijk voor. Voor meer informatie verwijzen we je naar de gebruiksvoorwaarden tijdslots.

Ik ben doorverwezen naar een andere check-in/vertrekhal, is mijn tijdslot nog geldig?

Ja, het geboekte tijdslot is nog steeds geldig

Ik heb reeds priority toegang (door mijn businessclass- of eerste klas ticket, of mijn Privium abonnement) of ik heb (medische) assistentie gereserveerd. Moet ik dan nog steeds een tijdslot reserveren?

Nee, dit is niet nodig. Voor Passagiers met (medische) assistentie en/of Priority passagiers heeft Schiphol reeds een separate toegang tot het security proces, waarbij je met voorrang door het security proces gaat.

Is mijn tijdslot ook geldig voor check-in en/of de grenscontrole (paspoortcontrole)?

Nee, het tijdslot geldt puur en alleen voor de security controle.

Check-in: Houd als je bagage moet afgeven op de luchthaven rekening met de extra tijd die dit kan kosten voorafgaand aan het te boeken tijdslot (voor informatie m.b.t. check-in/bagage drop off verwijzen we je naar de website van jouw luchtvaartmaatschappij)

Grenscontrole: Als je reist naar een bestemming buiten Schengengebied, is een grenscontrole nodig. Voor de grenscontrole geldt het reguliere proces en kan je afhankelijk van het type paspoort in de daarvoor geschikte rij aansluiten na de securitycontrole (het laatst mogelijke tijdslot dat je kunt boeken, houdt rekening met de tijd die nodig is voor deze grenscontrole, waardoor je ruim de tijd hebt om bij de gate te zijn)