Verwachte drukte op Schiphol

Hoe druk is het vandaag?

Vertrek: normaal

Wij verwachten een normale dag in de vertrekhal met rijen die doorlopen.

Hoe druk wordt het op jouw reisdag?

Vul je vlucht in voor je persoonlijke reisschema.

Veelgestelde vragen

Waarom is het zo druk op Schiphol?

Net zoals in de rest van Nederland heeft ook Schiphol te maken met personeelstekorten. Wat je als passagier hiervan kan merken, is dat je langer in de rij staat bij de security check of langer op je bagage moet wachten bij terugkomst. Gelukkig wisselen de drukke momenten zich af met rustigere momenten op een dag. Wil je weten hoe druk het gaat zijn op jouw reisdag, vul dan je vluchtgegevens in.

Wat doet Schiphol aan de drukte?

Er zijn verschillende maatregelen doorgevoerd, zoals het uitplaatsen van vluchten naar regionale luchthavens en het vaststellen van een maximum aantal vertrekkende reizigers per dag voor in de zomerperiode. Ook in september en oktober gaat dit gelden. Om de doorstroming bij bijvoorbeeld security beter te spreiden, hebben we securitycoaches rondlopen die reizigers helpen zo snel mogelijk door de beveiligingscontrole te gaan. We zetten extra collega's in, waaronder kantoorpersoneel en gepensioneerde collega's die reizigers deze zomer in de terminal op weg helpen. En we werven nog steeds nieuw personeel.

Daarnaast proberen we meer duidelijkheid te geven over wat jij als passagier kan verwachten als je op Schiphol bent. Zo kunnen we tot een aantal dagen voor vertrek een inschatting geven hoe druk we verwachten dat het gaat worden. Op de dag van je vertrek geven we ook inzicht in hoelang de wachtrijen tot de security check zijn. Beiden vind je terug online, in je persoonlijke reisschema. Vul je vluchtgegevens in om jouw reisschema erbij te zoeken.

Ook staan in de Vertrekhallen extra digitale schermen waarop de actuele wachttijden te zien zijn.

Hoe laat moet ik op Schiphol zijn?

Reis je met ruimbagage of ben je nog niet online ingecheckt? Check dan bij je luchtvaartmaatschappij hoe laat de incheckbalie geopend is. Anders sta je soms onnodig te wachten. Reis je alleen met handbagage? Kom dan niet eerder dan 4 uur voor je vlucht vertrekt naar de luchthaven. Zo help je ons om de rijen voor de incheckbalies en securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen. Eerder komen heeft geen zin, want dan is je incheckbalie of bagage drop-off nog niet open en sta je onnodig te wachten. Informeer daarom altijd eerst bij je luchtvaartmaatschappij hoe laat je op Schiphol moet zijn of kijk in je persoonlijke reisschema.

Kan ik gebruik maken van de bagage drop-off?

Bij veel luchtvaartmaatschappijen kun je thuis alvast online inchecken. Dat scheelt tijd bij de incheckbalies. Voor nog meer gemak, kun je op de luchthaven zelf eenvoudig je bagage afgeven bij de selfservice bagage drop-off. Volg de instructies, label je bagage en voor je het weet is je koffer is onderweg naar het vliegtuig.

In welke rij moet ik staan?

Op een druk Schiphol is het soms lastig om te zien of je in de juiste rij staat. Moet je nog inchecken? Of je bagage afgeven? Dan ga je naar de wachtrij voor de incheckbalies. Zoek je vlucht op of kijk in de Schiphol app bij welke balie je moet zijn hiervoor. Ben je al ingecheckt, is je bagage afgegeven of reis je alleen met handbagage? Dan mag je meteen in de rij voor de securitycheck. Kijk goed naar welke gate je toe moet om in de juiste rij voor security te gaan staan. Je gatenummer staat op je boardingpass en in de Schiphol app. Bij twijfel kan je het altijd navragen bij een Schiphol-medewerker.

Moet ik in de rij als ik al online ben ingecheckt?

Ja, ook als je online bent ingecheckt, moet je wachten in de rij voor security. Wel kun je, als je alleen met handbagage reist en je luchtvaartmaatschappij dat toestaat, de rij voor de incheckbalies overslaan. Dan kun je, wanneer je online bent ingecheckt en je geen bagage hebt om af te geven, meteen aansluiten in de rij voor security. Zorg wel dat je je boarding pass geprint of op je mobiel bij de hand hebt. Hierop staat je gatenummer zodat je weet in welke rij voor security je moet gaan staan.

Ik heb een (fysieke) beperking en kan niet lang in de rij staan, wat nu?

Als je vanwege een fysieke beperking niet lang kan staan en assistentie nodig hebt, dan kan je dit aangeven bij je luchtvaartmaatschappij. Doe dit minstens 48 uur voor je vertrekt, dan houden we rekening met je komst. Eenmaal op de luchthaven meld je je bij de Assistance-balie. Hier helpen we je verder. Heb je een onzichtbare beperking waardoor je meer tijd nodig hebt voor de security- en paspoortcontrole? Bij Assistance-balie kan je het groene keycord ophalen. Zo kunnen we je herkennen en je de tijd en ruimte geven als dat nodig is.

Kan ik naar het toilet in de rij?

We raden je aan om voordat je aansluit in de rij gebruik te maken van het toilet in de terminal of van de extra toiletten buiten vlakbij de tent. Wanneer je de rij verlaat voor een toiletbezoek geef je in feite je plek in de rij op. Het zou kunnen dat je bij terugkomst dan opnieuw achteraan moet aansluiten en dat is zonde van je tijd. Reis je met een gezelschap, dan kan je eventueel je medereizigers vragen om je plek in de rij vast te houden. Maar dan zul je alsnog aan andere mensen in de rij moeten aangeven dat je verderop in de rij staat.

Moeten kleine kinderen ook in de rij?

Kinderen moeten net als volwassen door de verplichte controles op Schiphol. Daardoor moet je ook met kleine kinderen aansluiten in de wachtrij. Bereid je kinderen alvast voor, want we kunnen je met kinderen niet sneller door de wachtrij heen helpen. Wel is er gratis wifi op de luchthaven, zodat je spelletjes kunt spelen en filmpjes kunt kijken op je telefoon of tablet. Neem ook wat te drinken en te eten mee voor in de rij. Stop verder alleen essentiële spullen je handbagage, zodat je niet veel hoeft te sjouwen. Dit scheelt ook tijd bij de securitycontrole.

Wat gebeurt er als ik mijn vlucht mis?

Je vlucht missen is ontzettend vervelend. Maar het hoeft niet altijd het einde van je reis te betekenen. Soms gaat er op dezelfde dag namelijk nog een vlucht naar jouw bestemming. Neem altijd contact op met je luchtvaartmaatschappij om te vragen wat de opties zijn. Dit geldt ook voor je ingecheckte bagage, die mogelijk kan worden omgeboekt. Zijn er geen vluchten meer? Dan heeft het geen zin om op Schiphol te blijven. Bekijk op de vlucht gemist pagina wat je dan kunt doen.