Passagiersproces: Van Schiphol Plaza naar gate, anders bekeken

Rolkoffer? Check. Rugzak? Check. Regenjas aan, deur op slot - op naar Schiphol. Koffer op de band, snel je waterflesje leegdrinken en hop, door de douane. Nog even door de duty free-zone en voor je het weet is het tijd om te boarden. De lucht in! Maar wat gebeurt er al die tijd achter de schermen?

De weg die je als reiziger aflegt van huis naar vliegtuig, weet je vast prima te vinden. Hoe Schiphol jou en duizenden andere passagiers iedere dag in goede banen leidt, is een stuk ingewikkelder. 3 inkijkjes in de reizigersroute:

1. De meeste medewerkers die je helpen, werken niet voor Schiphol

Schiphol is een regieorganisatie. Dat betekent dat we een voor groot deel van onze dienstverlening en commerciële activiteiten vertrouwen op externe bedrijven en organisaties. Winkeliers en restauranthouders huren bij ons, maar runnen zelf hun zaak. Luchtvaartmaatschappijen zorgen dat hun incheckbalies en gates goed bemand zijn. Marechaussee en douane helpen ons Schiphol veilig te houden. Zie ons als de dirigent en alle externe partijen als het symfonieorkest: aan ons de taak om de individuele specialisten harmonieus te laten samenspelen, zodat reizigers ontspannen over de luchthaven worden gedirigeerd.

2. Je gezicht als reisdocument

Schiphol voert dus lang niet alle werkzaamheden op de luchthaven zelf uit. Wel zoeken we continu naar manieren om processen slimmer en sneller te maken. Neem de bagage drop-off in vertrekhal 3 of het drive inchecken bij P3: twee systemen waarmee passagiers makkelijk van hun zware tassen afkomen. Een andere vernieuwing is het Seamless Flow-systeem. Samen met andere partijen, waaronder de Koninklijke Marechaussee, onderzoeken we de mogelijkheid om passagiers aan de hand van één gezichtsscan naadloos de grens over te laten gaan. Hoef jij minder lang in de rij te staan.

3. Op drukke dagen houden we passagiersstromen extra goed in de gaten

150.000 passagiers in 24 uur? Vroeger noemden we dat druk, nu is het aan de orde van de dag. In de zomer van 2016 tikten we zelfs de 220.000 aan. Op dat soort piekdagen zet Schiphol crowd observers in om alle vakantiegangers veilig van Schiphol Plaza naar de gate te begeleiden. Deze 80 speciaal daarvoor opgeleide medewerkers doen wat hun naam doet vermoeden: menigtes observeren. Niet zoals een herder zijn schapen hoedt, maar juist zo onopvallend mogelijk. Alleen wanneer het nodig is komen ze in actie, bijvoorbeeld door groepen om te leiden naar een andere aankomsthal.