Nieuws: IenW: invloed van luchtvaart op luchtkwaliteit is beperkt

Uit onderzoeken in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) blijkt dat de invloed van luchtvaart op de luchtkwaliteit in Nederland beperkt is. Hoe dat precies zit? Je leest het in dit artikel.

Gepubliceerd op: 4 januari 2024

Zowel Schiphol als het ministerie willen dat de leefomgeving rondom luchthavens in Nederland verbetert en dat de lucht schoner wordt. We nemen al flink wat maatregelen om dit te realiseren en werken aan nog meer initiatieven. Om inzicht te krijgen in hoeveel luchtvaart nu eigenlijk precies bijdraagt aan de totale uitstoot van schadelijke stoffen in de omgeving van Schiphol, heeft het ministerie van IenW een aantal onderzoeken uit laten voeren.

Welke stoffen

Allereerst heeft TNO in kaart gebracht welke zogenaamde Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) er vrijkomen als gevolg van de luchtvaart. Vervolgens zijn vier verschillende vervolgonderzoeken opgestart die moesten uitwijzen wat de gevolgen van deze uitstoot zijn voor de lokale luchtkwaliteit.

  • Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) onderzocht de bijdrage van vliegtuigen aan ZZS-concentraties op en rond luchthavens.
  • Onderzoeksbureau Adecs heeft voor een aantal stoffen de relatieve en absolute bijdrage van uitstoot van vliegtuigen aan de lokale luchtkwaliteit onderzocht.
  • Adviesbureau To70 bracht de effecten van vlootontwikkeling op de uitstoot door vliegtuigen in kaart.
  • Datzelfde bureau heeft ook een uniforme methode uitgewerkt voor de berekening van de invloed van uitstoot door vliegtuigen op de luchtkwaliteit.

Invloed is beperkt

Uit de onderzoeksresultaten blijkt volgens IenW dat de invloed van luchtvaart op de lokale luchtkwaliteit beperkt is. In woonkernen rondom Schiphol geldt volgens het ministerie bijvoorbeeld dat andere bronnen dan de luchthaven voor 95 procent verantwoordelijk zijn voor het afnemen van de lokale luchtkwaliteit.

Omdat er tegenwoordig steeds meer aandacht is voor de gezondheidseffecten van luchtvaart, en het belangrijk is dat er ook wordt gekeken naar de samenhang van de verschillende onderzoeken, gaat IenW de resultaten nu voorleggen aan onafhankelijke experts voor een verdere duiding van de uitkomsten. Hier wordt ook de Maatschappelijke Raad Schiphol bij betrokken.

Maatregelen blijven nemen

Ondanks dat de onderzoeken uitwijzen dat de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen van de luchtvaart binnen de beschikbare normen blijft, vinden we het belangrijk om maatregelen te blijven nemen die helpen de luchtkwaliteit te verbeteren. We hebben de afgelopen jaren al een aantal stappen gezet om de uitstoot omlaag te brengen en dat blijven we doen:

  • We hebben de regels voor het taxiën op één motor aangescherpt en optimaliseren de taxiroutes.
  • We blijven het zogenaamd duurzaam taxiën verder ontwikkelen.
  • Alle vliegtuigen aan de gate zijn vanaf het najaar van 2024 aangesloten op stroom, dieselaggregaten zijn dan dus niet meer nodig.
  • We blijven het gebruik van schonere vliegtuigen stimuleren via onze luchthaventarieven.
  • We investeren verder in het ontwikkelen van duurzame brandstoffen.

Bovenstaande maatregelen zijn in lijn met de suggesties die TNO eerder dit jaar heeft gedaan. Zij publiceerden eerder een overzicht van praktische maatregelen.

Wil je meer informatie over wat we allemaal doen om onze eigen operatie en de luchtvaartsector in z'n algemeen verder te verduurzamen? Je leest er hier meer over. Wil je meer weten over de onderzoeken en de uitkomsten? Lees dan dit nieuwsbericht van IenW en de brief hierover naar de Tweede Kamer.