What's in a name? Alles over onze straatnamen - 2

Straten, wegen en pleinen: ook op Schiphol moeten ze een naam hebben. Anders kun je tenslotte de weg niet vinden. De één een brede boulevard, de ander een beetje weggestopt achter een rij kantoren, maar vaak met een bijzonder verhaal. Een verhaal waar we trots op zijn. Deze keer deel 2.

Hendrik Walaardt Sacré(straat)

We zullen helaas nooit weten wat de Haarlemmermeerse boer Knibbe precies denkt als er ergens begin 1916 een militair met een markante snor zijn boerenland nabij Fort Schiphol op komt lopen. Die militair is Hendrik (Henk) Walaardt Sacré. Hij is de commandant van de enkele jaren eerder opgerichte Luchtvaart Afdeeling (LVA), tegenwoordig bekend als de Koninklijke Luchtmacht.

Walaardt Sacré is op zoek naar een plek om een nieuw militair vliegveld aan te leggen. De twee sluiten een overeenkomst: iets meer dan 55.000 gulden (nu zou dat ruim € 450.000 zijn) voor 12 hectare land, ongeveer achttien voetbalvelden. Zo legt Walaardt Sacré zonder het zelf te weten de basis voor het Schiphol van nu.

E.L.T.A. (Straat)

Vliegen is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Maar een eeuw geleden is een vliegreis nog een spannend en exclusief avontuur. Om deze nieuwe manier van vervoer onder de aandacht te brengen bij het grote publiek vindt in de zomer van 1919 de Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam (E.L.T.A.) plaats. En met succes, zo’n half miljoen mensen komen op het 6 weken durende evenement af.

Dat wordt overigens niet gehouden op het dan nog militaire vliegveld Schiphol maar op een speciaal voor de expo aangelegd terrein in Amsterdam-Noord waar later de Fokker-fabriek zal komen. Het enthousiasme is er niet minder om en kort na de E.L.T.A. wordt de KLM opgericht. De rest is geschiedenis.

Piet Guilonard(weg)

De E.L.T.A. jaagt niet alleen de Nederlandse luchtvaart aan, ook de carrière van Piet (Pieter) Guilonard raakt er in een stroomversnelling. Hoewel van oorsprong opgeleid als machinist bij de marine is de expositie in de hoofdstad voor de in Brielle geboren luchtvaartenthousiasteling een niet te missen evenement.

Hij maakt er kennis met KLM-oprichter Albert Plesman, die hem in 1921 aan boord haalt als hoofd van de technische dienst van zijn gloednieuwe luchtvaartmaatschappij. In 1935 wordt Guilonard zelfs benoemd tot onder-directeur van het bedrijf. Helaas laat hij enkele jaren later het leven bij een vliegtuigcrash in de Verenigde Staten. De kranten spreken na zijn overlijden van ‘een zwaar verlies voor de luchtvaart’.

Sir Frank Whittle(straat)

Hij mag dan niet direct verbonden zijn met de historie van Schiphol, het werk van Sir Frank Whittle is wel van zeer grote invloed op de luchtvaart in het algemeen. De in Coventry (Engeland) geboren Whittle staat namelijk te boek als één van de uitvinders van de straalmotor. Hij zet zijn ideeën voor deze revolutionaire nieuwe aandrijving in 1928 al op papier. Maar pas als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, gaat de Britse regering zich serieus bemoeien met de ontwikkeling.

De straalmotor heeft zowel op de militaire als op de burgerluchtvaart een onuitwisbare invloed. Dankzij de uitvinding kunnen vliegtuigen niet alleen meer passagiers meenemen maar – belangrijker - gaat vliegen ook veel sneller. De tijdsduur van een vlucht naar New York halveert bijvoorbeeld dankzij de uitvinding van Whittle, die in 1948 geridderd wordt voor zijn verdiensten.

Deze blog is het tweede deel in een serie over straatnamen op Schiphol. Benieuwd naar deel 1? Dat vind je hier.

Lees ook de vorige blogs

  • Ook Schiphol herdenkt met twee minuten stilte

    Gepubliceerd op:

    Eens per jaar is het 2 minuten stil op Schiphol. Want ook hier herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en latere oorlogssituaties.

  • Brandweer Schiphol al 75 jaar paraat

    Gepubliceerd op:

    Brandbestrijding op onze luchthaven is ontwikkeld van een zandbak en een paar handpompen tot een professionele organisatie die Schiphol 24/7 brandveilig houdt.

  • Mag je met een gevulde drinkfles door security?

    Gepubliceerd op:

    Je gaat vliegen via Schiphol en staat met je drinkfles voor de securitycontrole. Hoe zat het ook alweer met die vloeistoffen? Mag je waterfles mee of niet?