Welke informatie bevat je bagagelabel?

Heb je je wel eens afgevraagd waarom zo’n bagagelabel dat je na het inchecken op je koffer krijgt zo’n enorm lange lap is? Dat komt omdat er heel wat informatie op staat. Maar wat eigenlijk?

Basisinformatie bagagelabel

Het begint met de basis. Want uiteraard moet duidelijk zijn waar je koffers naartoe moeten en bij wie ze horen. Daarom vind je op het label altijd de volgende informatie:

  • Je bestemming
  • De vertrektijd
  • Een IATA-luchthavencode, zoals AMS voor Schiphol
  • De code van je luchtvaartmaatschappij en het vluchtnummer
  • Je achternaam en voornaam

Code voor het bagagesysteem

Tot zover vrij overzichtelijk. En ook logisch. Maar het label bevat nog veel meer (streepjes)codes. Die zijn nodig omdat ook een heleboel processen op de luchthaven je koffer moeten herkennen. Een voorbeeld hiervan is de zogeheten ‘license plate’, of nummerplaat in het Nederlands. Naast een streepjescode bevat deze een code van tien tekens die op het label wordt geprint bij het inchecken. Als reiziger zie je waarschijnlijk niets herkenbaars in deze brei aan (voornamelijk) cijfers. Maar bagagemedewerkers kunnen er een hoop informatie uithalen. En ook het geautomatiseerde bagagesysteem weet door deze code precies waar je koffer heen moet. En dan bedoelen we de hele reis die je koffer aflegt, dus van het inchecken tot het moment dat je koffer aankomt op de plek van bestemming. En het systeem kan bijvoorbeeld ook zien dat een koffer zonder passagier op reis is. Bijvoorbeeld als een koffer per abuis is achtergebleven. Allemaal dankzij die tien cijfertjes.

Groen bagagelabel voor reizen via de EU

De meeste labels zien er exact hetzelfde uit. Maar sommige labels zijn voorzien van groene randen. Dat is niet zomaar. Dit geeft aan dat de bagage is vertrokken vanaf een luchthaven binnen de Europese Unie. Handig, want als je aankomt op een andere luchthaven binnen de EU kunnen ze bij de douane zien dat je binnen de EU reist. Met een groen bagagelabel kun je de luchthaven altijd verlaten via het ‘Niets aan te geven’-poortje. Uiteraard kun je wel alsnog gecontroleerd worden als de douane daar om vraagt.

Lees ook de vorige blogs

  • Een dag in het leven van… een projectcontroller

    Gepubliceerd op:

    We vroegen projectcontroller Isho Toma naar zijn functie op de afdeling Finance & Control van Schiphol en ontdekten dat het een veelzijdige rol is.

  • Ook Schiphol herdenkt met twee minuten stilte

    Gepubliceerd op:

    Eens per jaar is het 2 minuten stil op Schiphol. Want ook hier herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en latere oorlogssituaties.

  • Brandweer Schiphol al 75 jaar paraat

    Gepubliceerd op:

    Brandbestrijding op onze luchthaven is ontwikkeld van een zandbak en een paar handpompen tot een professionele organisatie die Schiphol 24/7 brandveilig houdt.