Extra collega’s en vrijwilligers helpen je op reis

Deze zomer is het op bepaalde momenten druk op Schiphol en wij vinden we het ontzettend vervelend dat reizigers hierdoor langer in de rij moeten staan. Dat is niet wat wij willen en daarom zetten heel veel collega’s en vrijwilligers zich in om jouw reis zo goed mogelijk te laten verlopen. In de vertrekhal, in de rijen voor de securitycontrole en zelfs in de bagagekelder helpen zij een handje mee. Maak kennis met de collega's van kantoor, gepensioneerde vrijwilligers van het Welcome@Schiphol team en de security coaches.

‘Goed gevoel om te helpen’

Peter is 75 jaar en vrijwilliger bij het Welcome@Schiphol team. ‘Ik heb altijd met plezier hier gewerkt als regisseur bagage. Schiphol zit in mijn hart. En als je dan gevraagd wordt om te komen helpen, ja dan doe je dat gewoon.’ Zijn collega Lydia (71 jaar) wijst ondertussen een reiziger naar de juiste vertrekhal. Zij vertelt: ‘Ik vind het heel leuk dat wij als senioren een steentje bij kunnen dragen aan Schiphol.’ Waarop Peter reageert: ‘Inderdaad, ook al zijn het maar kleine beetjes: ik ga met een goed gevoel naar huis omdat ik iemand geholpen heb.’

‘Waar begint de rij voor security?’

Joshi werkt normaal op kantoor als HR-adviseur, maar staat nu in zijn roze hesje in de vertrekhal vragen van reizigers te beantwoorden. ‘Ik probeer zo goed mogelijk antwoord te geven op vragen als 'waar kan ik inchecken?', 'waar moet ik mijn koffer achterlaten?' en 'waar begint de rij voor security?'. Het is lastig om te zien dat mensen soms echt heel lang moeten wachten, maar daardoor is het extra fijn dat ik hier toch kan staan.’

‘Om vijf uur mijn bed uit’

Naast dat kantoorpersoneel vragen beantwoordt in de vertrekhal, kunnen zij ook helpen met het lossen van koffers in de bagagekelder. Zo ook Anne Willem, die normaal werkt voor data & analytics. ‘Ik vind het hartstikke leuk om te doen. Het is een unieke kans om hier een kijkje te nemen en te begrijpen wat hier allemaal met bagage gebeurt. Ook al moet ik wel om vijf uur mijn bed uit om hier op tijd te zijn.’

‘Bijna aan de beurt’

‘Bijna aan de beurt he?’ In de rij voor security lacht security coach Hannah vriendelijk naar een reiziger. Ze heeft net aangegeven dat hij zijn paspoort in zijn tas mag opbergen. ‘Als security coach bereid ik mensen voor op de securitycontrole. Ik vertel ze wat ze moeten doen en wat ze vooral niet moeten doen. Het is dankbaar werk, omdat de securitycontrole soepeler verloopt als mensen voorbereid zijn.’

Lees ook de vorige blogs

  • Schiphol en onderwijs

    Gepubliceerd op:

    Wist je dat Schiphol heel veel leermiddelen heeft voor scholen, scholieren en studenten? In deze blog lees je er alles over.

  • Een dag in het leven van... een Assets Supervisor

    Gepubliceerd op:

    Hoe zorg je voor een schone, nette en goed functionerende terminal op een grote luchthaven als Schiphol? Assets Supervisor Henk van Dijk vertelt er alles over.

  • Plantaardige bonanza op Plaza

    Gepubliceerd op:

    Je vindt steeds meer vleesvrije maaltijden en snacks op Schiphol dus ook vegetariërs zitten hier goed. Op Schiphol Plaza geniet je van een plantaardige bonanza!