Vooruitblik vliegverkeer

Vooruitblik vliegverkeer 19 september – 2 oktober 2022

  • 1.270 vluchten per dag verwacht (gemiddeld)

    In de weken van 19 september – 2 oktober 2022 verwachten we gemiddeld 1.270 vluchten per dag op Schiphol. Richting halverwege oktober verwachten we op dit moment een vergelijkbaar aantal.

  • 10 piekmomenten per dag verwacht

    07:00-09:20 (landen), 09:20-11:00 (starten), 11:00-11:40 (landen), 11:40-13:20 (starten), 13:20-14.00 (landen), 14.00-15:00 (starten), 15:00-16:00 (landen), 16:00-17:40 (starten), 18:20-20:00 (landen) en 20:40-22:00 (starten).

  • Meerdere banen niet beschikbaar

    De Kaagbaan is woensdag 21 september tussen 11:00 en 17:00 uur niet beschikbaar voor vliegverkeer vanwege werkzaamheden. De Zwanenburgbaan is van 26 september tot en met 2 oktober in onderhoud. Vliegtuigen starten en landen dan vanaf andere banen.

Baangebruik op Schiphol

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan worden ingezet.

Lees hier meer over vliegroutes en baangebruik

Terugblik vliegverkeer 29 augustus – 11 september 2022

  • Baaninzet vorige weken: Polderbaan meest gebruikt

    De Polderbaan (33,1%) en de Kaagbaan (32,6%) zijn het meest gebruikt. De Aalsmeerbaan (16,8%) en de Zwanenburgbaan (15,8%) zijn ingezet als tweede baan. Op de Schiphol-Oostbaan landden enkele vluchten (1,5%), de Buitenveldertbaan was in onderhoud (0,2%).

  • 1.260 vluchten per dag (gemiddeld)

    In de periode van 29 augustus – 11 september waren er gemiddeld 1.260 vluchten per dag. We hadden gemiddeld 1.275 vluchten verwacht. Het aantal vluchten is ongeveer gelijk gebleven met de weken ervoor en was 86% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

  • Piekmomenten afgelopen week

    De landingspiek in de vroege en late ochtenden, begin- en namiddagen en avonden werden gevolgd door een startpiek. Door het verkeersaanbod waren er gemiddeld 10 piekmomenten per dag. Deze waren volgens verwachting met een geringe spreiding in tijden.


Inzet per start- en landingsbaan

Inzet Kaagbaan afgelopen periode

In de periode van 29 augustus tot en met 11 september is de Kaagbaan een van de de meest gebruikte banen. Ongeveer een derde van het vliegverkeer is geland op of gestart vanaf deze baan.

Inzet Polderbaan afgelopen periode

In de periode van 29 augustus tot en met 11 september is de Polderbaan de meest gebruikte baan. Ruim 33 procent van het vliegverkeer is geland op of gestart vanaf deze baan.

Inzet Aalsmeerbaan afgelopen periode

De Aalsmeerbaan is in de periode van 29 augustus tot en met 11 september overdag als tweede start- en landingsbaan ingezet tijdens piekmomenten of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens werkzaamheden of weersomstandigheden.

Inzet Zwanenburgbaan afgelopen periode

De Zwanenburgbaan is in de periode van 29 augustus tot en met 11 september overdag als tweede start- en landingsbaan ingezet tijdens piekmomenten of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens werkzaamheden of weersomstandigheden. De Zwanenburgbaan is gedurende een aantal nachten ingezet als landingsbaan vanwege werkzaamheden op de Polderbaan en Kaagbaan.

Inzet Buitenveldertbaan afgelopen periode

De Buitenveldertbaan is in de periode van 29 augustus tot en met 11 september alleen op 4 september aan het einde van de middag kort ingezet als landingsbaan in verband met de weersomstandigheden. Van 5 tot en met 13 september was de Buitenveldertbaan niet beschikbaar vanwege onderhoud.

Inzet Schiphol-Oostbaan afgelopen periode

De Schiphol-Oostbaan is in de periode van 29 augustus tot en met 11 september voor een klein aantal vluchten gebruikt. De baan is van 5 tot en met 9 september tijdens piekmomenten ingezet voor landingen vanwege een combinatie van weersomstandigheden (onder meer buien), het verkeersaanbod en het feit dat de Buitenveldertbaan niet beschikbaar was vanwege onderhoud.

Notifly, de app voor vliegverkeer

Met Notifly ben je altijd op de hoogte van wanneer en hoeveel vliegtuigen je over jouw locatie kunt verwachten. Kijk tot wel 24 uur vooruit en ontvang een notificatie als de verwachting verandert.

Download the app