Vooruitblik vliegverkeer

Vooruitblik vliegverkeer 7 - 13 oktober 2024

  • 1.385 vluchten per dag verwacht (gemiddeld)

    In de week van 7 – 13 oktober 2024 verwachten we gemiddeld 1.385 vluchten per dag op Schiphol. Het gemiddelde aantal vluchten dat dagelijks start en landt op onze luchthaven neemt tijdens de maand oktober naar verwachting steeds verder af.

  • 11 piekmomenten per dag verwacht

    07:00-07:40 (starten), 07:40-09:20 (landen), 09:20-11:00 (starten), 11:00-11:40 (landen), 11:40-13:00 (starten), 13:00-14:00 (landen), 14:00-15:20 (starten), 15:20-16:20 (landen), 16:20-17:40 (starten), 18:20-20:00 (landen), 20:40-22:10 (starten).

  • Zwanenburgbaan: alleen landen bij goed zicht

    Vanwege internationale veiligheidseisen moet het onlangs vervangen landingssysteem (ILS) van de Zwanenburgbaan 2 maanden betrouwbaar en stabiel werken. Daarom zetten we de baan tot medio november alleen in om te landen als het zicht goed is.

Baangebruik op Schiphol

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan worden ingezet.

Lees hier meer over vliegroutes en baangebruik

Terugblik vliegverkeer 16 - 29 september 2024

  • Baaninzet vorige weken: Polderbaan het meest gebruikt

    De Polderbaan (33%) en de Kaagbaan (25%) zijn het meest gebruikt. De Aalsmeerbaan (19%), de Zwanenburgbaan (16%) en de Buitenveldertbaan (6%) zijn vooral als tweede baan ingezet. De Schiphol-Oostbaan is gebruikt voor 1% van alle commerciele vluchten.

  • 1.398 vluchten per dag (gemiddeld)

    In de periode van 19 augustus – 1 september 2024 waren er gemiddeld 1.398 vluchten per dag. We hadden gemiddeld 1.400 vluchten verwacht. Vergeleken met de weken ervoor is het aantal vluchten toegenomen.

  • Piekmomenten afgelopen week

    De landingspiek in de vroege en late ochtenden, begin- en namiddagen en avonden werden gevolgd door een startpiek. Door het verkeersaanbod waren er gemiddeld elf piekmomenten per dag. Deze waren volgens verwachting met een geringe spreiding in tijden.


Inzet per start- en landingsbaan

Inzet Kaagbaan afgelopen periode

De Kaagbaan was in de periode van 16 - 29 september 2024 een van de meest gebruikte banen op Schiphol. We hebben de baan ingezet voor 25% van alle vluchten.

Inzet Polderbaan afgelopen periode

De Polderbaan was in de periode van 16 – 29 september 2024 de meest gebruikte baan op Schiphol. Een derde (33%) van de vluchten maakte gebruik van deze baan.

Inzet Aalsmeerbaan afgelopen periode

De Aalsmeerbaan is in de periode van 16 – 29 september 2024 voor 19% van de vluchten ingezet, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. Ook is deze baan op momenten ingezet als hoofdbaan omdat de Kaagbaan niet inzetbaar was vanwege weersomstandigheden, werkzaamheden of een baaninspectie. Dit gebeurde bijvoorbeeld op 22 september.

Inzet Zwanenburgbaan afgelopen periode

We hebben de Zwanenburgbaan in de periode van 16 – 29 september 2024 ingezet voor 16% van de vluchten, voornamelijk als tweede start- of landingsbaan tijdens pieken overdag, afhankelijk van de windrichting op dat moment. We kunnen deze baan tot medio november alleen bij goed zicht inzetten als landingsbaan omdat het onlangs vernieuwde landingssysteem (ILS) volgens internationale veiligheidseisen na eerdere werkzaamheden 2 maanden betrouwbaar en stabiel moet werken. We hebben de baan tijdens vier nachten op momenten ingezet omdat de Polderbaan of de Kaagbaan vanwege werkzaamheden niet beschikbaar was.

Inzet Buitenveldertbaan afgelopen periode

De Buitenvelderbaan is in de periode van 16 – 29 september 2024 gebruikt voor 6% van alle vluchten, vooral landend verkeer. Dit was nodig vanwege ongunstige omstandigheden waardoor we andere banen niet veilig in konden zetten. Dat gebeurde bijvoorbeeld 28 en 29 september, toen we te maken hadden met veel wind, slecht zicht en veel buien. Deze baan is tijdens één nacht op momenten ingezet ter vervanging van de Polderbaan vanwege buien in combinatie met een harde zuidwestenwind.

Inzet Schiphol-Oostbaan afgelopen periode

De Schiphol-Oostbaan is in de periode van 16 – 29 september 2024 ingezet voor iets meer dan 1% van de commerciële vlucyhten. We hebben de baan tijdens vier dagen op momenten gebruikt als tweede landingsbaan tijdens pieken omdat andere landingsbanen vanwege het weer niet ingezet konden worden. Dit was bijvoorbeeld 27 september het geval, toen we te maken hadden met een harde zuidwestenwind, gecombineerd met buien.

Notifly, de app voor vliegverkeer

Met Notifly ben je altijd op de hoogte van wanneer en hoeveel vliegtuigen je over jouw locatie kunt verwachten. Kijk tot wel 24 uur vooruit en ontvang een notificatie als de verwachting verandert.

Download the app