Interview Ramona Mochèl: Veilig verbouwen in de terminal

Als ze in haar gele jas door de terminal loopt, vragen reizigers haar steevast de weg. Maar feitelijk is veiligheidsdeskundige Ramona Mochèl het aanspreekpunt voor de aannemers ter plekke. Sinds december werkt ze mee aan de herinrichting van Vertrek en Lounge 1. ‘We verbouwen een drukbezet stuk van Schiphol. Dat moet veilig en zonder ongevallen gebeuren.’

Ramona Mochèl

Reizigers dartelen overal omheen

Om te bouwen, moet je slopen. En in Vertrekhal 1 is al heel wat gesloopt. Stijg- en daalpunten zijn weggehaald, gangen afgesloten en café Touch Down gesloopt. En dat allemaal middenin een vertrekhal die volop in gebruik is. ‘Dat heeft een behoorlijke impact’, vertelt Ramona. ‘Overal bouwplaatsen, andere looproutes en smallere gangpaden, om maar wat voorbeelden te noemen. Het is niet, zoals gewoonlijk, een afgelegen bouwterrein waar aannemers ongestoord hun gang kunnen gaan. Reizigers dartelen hier overal omheen. Daarom is het belangrijk dat we nog meer aandacht voor veiligheid hebben.’

Integraal veiligheidsdeskundige

Treinen, chemie, wegenbouw: Ramona zag tijdens haar carrière als integraal veiligheidsdeskundige al heel wat branches van dichtbij. Maar de luchtvaart is toch wel een van haar favorieten. ‘Bij deze verbouwing op Schiphol komt zo veel kijken. We bouwen middenin een terminal waar miljoenen reizigers doorheen komen. Het is intensiever en vraagt meer creativiteit. Plannen van vandaag kunnen morgen weer anders zijn. Die dynamiek vind ik leuk.’

Risicovolle aspecten

Mensen die de terminal bezoeken, kunnen de bouwprojecten niet missen. Maar zorgen hoeven ze zich niet te maken. Ramona: ‘De afgelopen maanden hebben we vooral gesloopt achter de stofschotten. En we hebben alles op alles gezet om stof, herrie en overlast te beperken.’ De meer risicovolle aspecten van het project moeten nog komen. ‘Bijvoorbeeld het plaatsen van de meterslange loopbrug naar het panoramaterras op de derde verdieping. Dit soort werkzaamheden doen we zo veel mogelijk ’s nachts, maar het zijn wel klussen waarbij veiligheid een belangrijk aandachtspunt blijft.’

Geen stationnetje in een weiland

Om die veiligheid te waarborgen, is Ramona regelmatig in de terminal te vinden, maar ze brengt ook veel tijd door in het Skyport-gebouw van waaruit het project wordt aangestuurd. ‘Daar beoordeel ik plannen en overleg ik bijvoorbeeld met aannemers. Het is belangrijk dat zij zich aan de Schiphol-regels houden, zodat we zo secuur mogelijk werken. We bouwen middenin een overvolle luchthaven. Dat vraagt nogal wat qua veiligheid. Het is geen stationnetje in een weiland.’