Interview Paul Smith en Diede van de Pol: Technische ruimtes aan de kant

Vanuit Schiphol Telematics werken Paul Smith en Diede van de Pol aan de levering en eventuele verplaatsingen van technische ruimtes in Vertrek & Lounge 1. De verbouwingen die daar zijn begonnen, hebben grote gevolgen voor de bekabeling en (netwerk)diensten voor bijvoorbeeld wifi, vluchtinformatieschermen, security- en personeelsfilters. ‘Het lijkt zo vanzelfsprekend dat alles werkt. Maar dat is het niet.’

Cruciaal voor de luchthaven

Verspreid over Schiphol staan honderden technische netwerkruimtes. Die zijn onderling via een groot netwerk op elkaar aangesloten en verdelen alle netwerkdiensten over de luchthaven. ‘Dat gebeurt via honderden kilometers koper- en glasvezelkabels en glasringen’, legt Paul uit. ‘Eigenlijk alles wat op een datakabel is aangesloten, komt vanuit de technische ruimtes. Die zijn dus cruciaal voor een goed functionerende luchthaven.’

Het beste voor de reiziger

Maar wat nu als zo’n technische ruimte aan de kant moet? Als de architect heeft bedacht dat precies dáár een trap, lift of loopbrug moet komen? Diede: ‘Dan leggen wij uiteraard uit hoeveel impact dat heeft. Dat we dan honderden kabels moeten omleggen en diensten van Schiphol en airlines moeten verstoren.’ Zonder wrok vult Paul aan: ‘Meestal verliezen we die strijd. Als de architect aangeeft dat dit het beste is voor de reiziger, gaan we daarvoor.’

1300 kabels, 20 per nacht

Het omleggen van de bekabeling vraagt nauwgezette timing. ‘We kunnen ongeveer 20 kabels en netwerkdiensten per nacht aanpassen’, vertelt Diede. ‘Zodra een nieuwe aansluiting is gebouwd, kan de stekker in de oude eruit en op de nieuwe locatie erin.’ Paul maakt een snel sommetje. ‘Voor dit project verplaatsen we zes technische ruimtes en komen zes nieuwe bij. In totaal verwachten we zo’n 5000 kabels en netwerken om te zetten of nieuw te leveren. Met 20 omzettingen per nacht en veel gepuzzel zijn we zó een half jaar verder.’

Een technische ruimte kan niet ‘even’ dicht

Even een technische ruimte dichtgooien en alles omzetten dan? ‘Onmogelijk’, zegt Paul. ‘Die kabels leiden bijvoorbeeld naar incheckbalies of securityfilters. En we kunnen niet “even” een securityfilter dichtgooien. Schiphol is vol en we hebben elke securitylane nodig. Sterker nog: dat is precies de reden dat we dit bouwproject doen. Snel meer capaciteit in de bestaande vertrekhal, in aanvulling op de bouw van de nieuwe pier en terminal.’

Niks van gemerkt

Het werk van Paul en Diede is vrij verborgen, zoals ze het zelf omschrijven. ‘Mensen zien niet wat we aan het doen zijn. Maar als het de volgende ochtend niet werkt, ligt de operatie stil en is het chaos op de luchthaven. Dus het is een extreme uitdaging waar we met 15 mensen aan werken, van monteurs tot managers. En dan zijn er natuurlijk nog alle aannemers en gespecialiseerde bedrijven die ons hierbij ondersteunen. Met zijn allen hopen we de komende tijd heel vaak de volgende zin te horen: we hebben er helemaal niks van gemerkt. Dan hebben wij ons werk goed gedaan.’