Interview Michiel van Goor: Een grote verhuispuzzel

Nu papieren plannen werkelijkheid worden, neemt de druk toe. Dat merkt Michiel van Goor, projectmanager van de verbouwing van Vertrek & Lounge 1. ‘Na een onrustige fase van veel sloopwerk wordt het nu tijd om weer te gaan bouwen. Dat gaat goed, we zetten grote stappen. Schiphol wordt nog veel mooier.’

Michiel van Goor

‘Om de capaciteit qua check-in, security én lounge te vergroten, deelt Schiphol Vertrek 1, Lounge 1 en de aangrenzende verdiepingen slimmer in’, vertelt Michiel van Goor, projectmanager PLuS. ‘We bouwen onder andere een mezzanine die ruimte biedt aan het securityproces, net zoals de tussenverdieping in Vertrekhal 2. In het check-in gebied ontstaat daardoor meer ruimte voor passagiers. Over de nieuwe indeling van Lounge 1 denken we nog hard na.’

Bouwen in het drukste deel van Schiphol

De verbouwing van de terminal is lang niet simpel. Michiel: ‘We bouwen middenin het drukste gedeelte van Schiphol. Daar komt bij dat dit project uit veel kleine stapjes bestaat, die allemaal van invloed zijn op elkaar. Ik noem het vaak onze verhuispuzzel. Als het ene stukje er niet ligt, past het volgende ook niet.’

De dagelijkse operatie

Michiel vertelt ook dat niet iedereen even blij is met de verbouwing. ‘Toen deze plannen nog op papier stonden, waren veel mensen enthousiast. Maar nu raakt het de dagelijkse operatie – vaak gepland, soms als verrassing – en dan is het toch even slikken. Toiletten gesloten, looppaden smaller, overlast voor huurders, balies dicht… dat doet pijn. Gelukkig doen we het allemaal voor een goed doel.’

Meer zitplekken, meer loopruimte, meer winkels

Op dit moment zijn op de derde verdieping het Touch Down café en Dakota’s café gesloten om gesloopt te worden. Eigenlijk blijft alleen het Panoramaterras open. Michiel: ‘Op deze verdieping komt een nieuwe business class lounge en een nieuw bedrijfsrestaurant.’ Een verdieping lager komt een mezzanine met daarop het nieuwe securityfilter. ‘Daarvoor is het voorlopige ontwerp nu klaar. Als dat er eenmaal is, ontstaat er een stuk meer ruimte voor reizigers. Meer zitplekken, loopruimte, horeca en winkels. Schiphol wordt dus nog veel mooier en beter.’