Interview Kim Flinterman: Ruimte maken voor nieuwe terminal

Als je een nieuwe terminal wilt bouwen midden op Amsterdam Airport Schiphol, moet alles opzij. Van hamburgertent tot vliegtuigparkeerplaats. ‘De grootste uitdaging is de tijd’, zegt projectmanager Kim Flinterman. ‘Zodra ik klaar ben, kan de bouw van de nieuwe terminal beginnen.’

Maar liefst 17 projecten liggen op het bordje van Kim Flinterman en haar team, en dat aantal groeit nog steeds. Met een deftig woord heten ze de ‘Early & Enabling Works’. Ze zijn nodig om de bouw van de nieuwe terminal mogelijk te maken.

Vanuit haar ‘verkeerstoren’ houdt zij toezicht op tijd, planning en kosten. ‘Ik ben diegene met de rode stip op mijn voorhoofd. Als het niet op tijd af komt, er conflicten zijn of de kosten lopen de pan uit, ben ik verantwoordelijk.’

Tribune Burger Bar

Na de zomer gaan de ‘Early & Enabling Works’ van start. De projecten zorgen ervoor dat de bouwlocatie van de nieuwe terminal ‘functievrij’ is. Dit betekent slopen, ontmantelen, ombouwen, verplaatsen en verleggen van kabels, wegen, winkels en routes.

De klus is ingewikkeld. Het ene kan namelijk niet worden gesloopt als het andere nog niet is opgebouwd. Met de retailers in de B-pier heeft Schiphol bijvoorbeeld contracten. Wie kent niet de Tribune Burger Bar in de B-pier? Volgens Kim ‘de best verkopende hamburgertent van Nederland’.

Kim: ‘De oude locatie moet worden afgebroken, maar dat mag niet voordat er een nieuwe is opgebouwd.’ De ondernemer kan immers niet weken op een houtje bijten. Zo liggen er tal van belangen en problemen die zij moet oplossen. Dit doet zij samen met een team van projectmanagers van Arcadis-Mace, die de uitvoering aanstuurt.

Bouw B-C-link

Wat gaat er nu precies gebeuren? ‘Het bouwen van een nieuwe looproute voor de passagiers vanuit Lounge 1 naar de B-pier is het grootste project in mijn werkpakket’, zegt Kim. ‘We moeten deze nieuwe looproute bouwen, omdat de looproute die er nu ligt, verdwijnt, omdat daar de nieuwe terminal overheen wordt gebouwd.’

Kim: ‘Dit betekent dat alles in de oude looproute weg moet: rolpaden, winkels en ook de technische ruimtes. Maar de pieren moeten wel steeds bereikbaar blijven. Dus bouwen we een tijdelijke brugconstructie tussen de B- en C-pier. We noemen dat de B-C-link.’

Heien door de bagagebuffer

Maar ook een tijdelijke doorgang bouwen op de luchthaven doe je niet zomaar. Kim: ‘Voor de fundering moeten er palen in de grond en daar ligt nog een brei aan kabels en leidingen, van stroomkabels tot watertoevoer en afvoer.’

‘En ook de bagagebuffer niet te vergeten’, zegt Kim. ‘Dat is de ruimte waar de koffers worden opgeslagen die nog niet met een vlucht meegaan. Daar bouwen we de nieuwe BC-Link overheen, maar daar kun je niet zomaar een paal doorheen heien.’ En er is meer.

Vliegtuigparkeerplaatsen

‘Om de B-C-link te bouwen, moeten er twee vliegtuigparkeerplaatsen buiten dienst voor de duur van vijf jaar, totdat de nieuwe terminal klaar is. De bouwgrond van de nieuwe terminal raakt ook het Octaanplein. Dat is de plek waar de tankwagens hun kerosine vandaan halen voor het tanken van de vliegtuigen.

‘En dit betekent bijvoorbeeld dat we ook de wegen op het vliegveld aan airside moeten verleggen. Deze worden gebruikt door de afhandelaren van de vliegtuigen, zoals de catering- en schoonmaakbedrijven en de karretjes die de bagage afleveren.’

Bouwen op de vierkante centimeter

‘Het is echt een domino-effect’, zegt Kim. ‘Want als je het een gaat bouwen, staat er altijd weer iets anders in de weg. Je bouwt echt op de vierkante centimeter.’ Ze wijst tijdens het gesprek voortdurend op plattegronden en een grote luchtfoto van Schiphol aan de wand. ‘Alles wat binnen de stippellijn staat, moet weg of functievrij zijn.’

Teamwork en hard werken

‘Het is een ingewikkeld project, maar iedereen heeft hetzelfde doel: een mooie nieuwe terminal en pier opleveren. Het is teamwork en hard werken. Het is ook een flinke uitdaging: alle 17 projecten op tijd af krijgen.’ Lachend: ‘Maar ik moet eerlijk zeggen: als alles makkelijk en vanzelf zou gaan, denk ik dat ik mij zou vervelen.’