Interview Kim Flinterman: Ruimte maken voor nieuwe terminal

Als je een nieuwe terminal wilt bouwen midden op Amsterdam Airport Schiphol, moet alles opzij. Van hamburgertent tot vliegtuigparkeerplaats. ‘De grootste uitdaging is de tijd’, zegt projectmanager Kim Flinterman. ‘Zodra ik klaar ben, kan de bouw van de nieuwe terminal beginnen.’

Maar liefst 17 projecten liggen op het bordje van Kim Flinterman en haar team, en dat aantal groeit nog steeds. Met een deftig woord heten ze de ‘Early & Enabling Works’. Ze zijn nodig om de bouw van de nieuwe terminal mogelijk te maken.

Vanuit haar ‘verkeerstoren’ houdt zij toezicht op tijd, planning en kosten. ‘Ik ben diegene met de rode stip op mijn voorhoofd. Als het niet op tijd af komt, er conflicten zijn of de kosten lopen de pan uit, ben ik verantwoordelijk.’

Tribune Burger Bar

Na de zomer gaan de ‘Early & Enabling Works’ van start. De projecten zorgen ervoor dat de bouwlocatie van de nieuwe terminal ‘functievrij’ is. Dit betekent slopen, ontmantelen, ombouwen, verplaatsen en verleggen van kabels, wegen, winkels en routes.

De klus is ingewikkeld. Het ene kan namelijk niet worden gesloopt als het andere nog niet is opgebouwd. Met de retailers in de B-pier heeft Schiphol bijvoorbeeld contracten. Wie kent niet de Tribune Burger Bar in de B-pier? Volgens Kim ‘de best verkopende hamburgertent van Nederland’.

Kim: ‘De oude locatie moet worden afgebroken, maar dat mag niet voordat er een nieuwe is opgebouwd.’ De ondernemer kan immers niet weken op een houtje bijten. Zo liggen er tal van belangen en problemen die zij moet oplossen. Dit doet zij samen met een team van projectmanagers van Arcadis-Mace, die de uitvoering aanstuurt.