Interview Dennis Stout: Terminal aan de horizon

Een Boeing 737 met zo’n 200 passagiers of een Airbus A380 met ruim 600 passagiers: het maakt nogal een verschil. Een verschil dat op Schiphol duidelijk merkbaar is. Vliegtuigen worden groter en voller, met als gevolg miljoenen extra reizigers per jaar. En dus behoefte aan meer ruimte. Het is een van de redenen voor de verbouwing van Vertrek & Lounge 1 waarvoor Dennis Stout als opdrachtgever verantwoordelijk is.

Voorbereidend werk

‘Het feit dat vliegtuigen steeds groter en voller worden, zorgt voor piekbelastingen op de luchthaven’, vertelt Dennis. ‘Passagiersstromen zijn daardoor in één keer groot en dat maakt onze behoefte om de bestaande terminal te verbeteren en uit te breiden.’ Sinds 1 april (geen grap) werkt Dennis als opdrachtgever voor het project HT1. ‘Voor die tijd is al veel gebeurd qua planmakerij, nu gaan we dingen uitvoeren.’

Buiten het zicht gebeurt veel

Een van de meest zichtbare werkzaamheden is de bouw van de mezzanine die moet worden voorbereid. ‘Die tussenverdieping moet er begin 2019 inzitten. Dat is al best snel. We werken daar nu al naar toe door trappen en liften te verplaatsen, ruimtes leeg te maken, et cetera’. Sowieso gebeurt buiten het zicht van reizigers al veel meer dan gedacht. Dennis: ‘Mensen merken soms op dat ze nog niet zoveel zien of merken in de vertrekhal. Dat is eigenlijk een compliment, want we proberen de overlast zoveel mogelijk te beperken. Maar er gebeurt echt al heel erg veel, bijvoorbeeld de nieuwe businessclass lounges die nu uit de grond worden gestampt.’

Wat komt daarna?

Het verbouwen van Lounge 1 begint als Vertrek 1 klaar is. ‘Zodat we niet alles in een keer hoeven te doen. Het werk aan de Lounge start halverwege 2020. De architect is net begonnen met ontwerpen.’ De grootste uitdaging die Dennis voor de komende tijd ziet? ‘Dat zijn er eigenlijk twee. Het is niet alleen het verbouwen van de terminal zelf, wat op zich al een heel complex en kwetsbaar proces is. Ik kijk ook naar wat er daarna komt. Straks is die terminal af. En dan? Zijn operations en airlines er dan klaar voor? Snapt iedereen de verbeterde bagagescans en apparatuur? Kent iedereen de nieuwe routes? En zijn we dan in staat om de opbrengsten in Lounge 1 te verhogen? In dat opzicht probeer ik onze horizon wat verder op te rekken.’

Weer even vooruit

De herinrichting van Vertrek en Lounge 1 is in de ogen van Dennis vooral handig om alvast een capaciteitsbuffer op te bouwen. ‘De tijdelijke vertrekhal 1A moet straks weer aan de kant en dan duurt het nog een paar jaar tot de nieuwe terminal er staat. Daar kunnen we niet op wachten. Met de vernieuwde Vertrekhal 1 kunnen we weer even vooruit.’