Interview Danica Hooi en Edwin Westgeest: Dag Dakota’s, hoi vergadercentra

Volgend jaar, zo rond de zomer, is de derde verdieping van Vertrekhal 1 onherkenbaar veranderd. Het selfservice restaurant heeft dan plaatsgemaakt voor twee luxe businessclass lounges. En waar voorheen Dakota’s en Exchange Avenue zaten, vind je straks vergadercentra, een publiek restaurant en het gloednieuwe bedrijfsrestaurant voor alle Schipholmedewerkers. Projectmanager Danica Hooi en developer Edwin Westgeest werken eraan mee.

Geen standaard verbouwing

In Vertrekhal 1 verandert de komende maanden en jaren heel wat. Met als doel: meer ruimte en faciliteiten voor reizigers, airlines en Schipholmedewerkers. Op elke verdieping zijn verbouwingen nodig om de vertrekhal klaar te stomen voor de toekomst en meer capaciteit te creëren in de bestaande terminal. Door de bijzondere faciliteiten zoals een bedrijfsrestaurant en vergadercentra, is verdieping 3 een geval apart. Edwin: ‘Daar doen we er geen vijf per jaar van. Maar dat maakt het extra leuk en uitdagend om er een succes van te maken.’

Van casco oplevering tot afwerking

Waar Danica vooral de casco-oplevering van ruimtes aanstuurt, houdt Edwin zich bezig met de indeling en afwerking ervan. Dat doet hij samen met businesspartner HMSHost, de partij die de verschillende functies gaat exploiteren. Danica: ‘Samen zorgen we dat alle wensen en eisen bij elkaar komen.’ Edwin geeft een voorbeeld. ‘Als HMSHost graag de spoelkeuken links achterin een ruimte wil, doen wij er vanuit Schiphol alles aan om dat voor elkaar te krijgen. Zij hebben immers de kennis.’ Danica vult aan: ‘Voor de casco-oplevering moeten we daar ook rekening mee houden. Bijvoorbeeld voor leidingwerk, afvoer of bekabeling.’

Niet te lang buiten gebruik

Vrijwel alle ruimtes op de derde verdieping zijn al gesloten of gesloopt. Dakota’s is dicht, voor het nieuwe bedrijfsrestaurant zijn tonnen staal naar het dak gehesen en de businessclass lounges voor Swissport en Star Alliance worden al gebouwd. Danica: ‘Het liefst houden we de ruimtes niet te lang buiten gebruik, dus we hebben een strakke planning voor alle sloop- en bouwwerkzaamheden.’

In sneltreinvaart

Wellicht is een strakke planning nog zacht uitgedrukt. ‘We hebben het gevoel dat we een rijdende trein inhalen’, zegt Edwin. ‘Het ontwerp is nog niet eens af en toch zijn we 3000 vierkante meter aan het leeghalen en verbouwen. In sneltreinvaart, om zo snel mogelijk meer ruimte te hebben. En ondertussen willen we natuurlijk dat alles zo goed en leuk mogelijk wordt voor onze stakeholders.’ Danica: ‘Een uitdaging. Gelukkig wel eentje waar we samen met veel plezier aan werken.’