Omleiding vanwege gesloten Russische luchtruim: Vlieg je met een grote bocht om Rusland heen?
Vanwege de Russische invasie in Oekraïne is het Nederlandse luchtruim en dat van andere EU-lidstaten gesloten voor Russische vliegtuigen. Dat betekent dat er geen Russische luchtvaartmaatschappijen van en naar Schiphol vliegen. In reactie hierop heeft Rusland het luchtruim ook gesloten voor landen van de Europese Unie. Hierdoor mogen vliegtuigen van Europese airlines zoals van KLM of Air France niet over Rusland vliegen. Wat betekent dit voor vliegreizen naar bijvoorbeeld China en Japan?

Om Rusland heen vliegen
Vluchten die normaal gesproken via het Russische luchtruim vliegen, moeten nu een andere vliegroute nemen. Dit betekent dat je vlucht vanaf Schiphol naar noordelijk Azië langer duurt. De gunstigste route richting deze bestemmingen voert vliegtuigen normaal over Noord-Rusland en Siberië. Nu moeten vliegtuigen de zuidelijkere route over Turkije en het Midden-Oosten volgen, of over de Noordpool via Alaska vliegen. Deze routes kosten extra reistijd en daardoor ook meer brandstof.
Luchtruim sluiten
Het sluiten van een luchtruim voor burgerluchtvaart gebeurt vaker dan je misschien denkt. Dat kan zijn vanwege veiligheidsredenen, zoals in 2019 gebeurde, toen Pakistan het luchtruim sloot omdat er drie gevechtsvliegtuigen waren neergehaald. En in de coronacrisis sloot Marokko het luchtruim om verspreiding van Covid door buitenlandse reizigers tegen te gaan. De sluiting van het luchtruim voor Russische vliegtuigen is een financiële sanctie van de Europese Unie. Het doel is om de Russische economie te raken doordat er geen vrij verkeer van passagiers en goederen mogelijk is.
Toch vliegverkeer?
Ondanks de sluiting van het luchtruim, kan het toch voorkomen dat een vliegtuig vanaf Schiphol naar Rusland vliegt. Bijvoorbeeld wanneer het vliegtuig van een luchtvaartmaatschappij is die nog wel welkom is in zowel het Europese als in het Russische luchtruim. Vorige week vloog bijvoorbeeld een Chinese luchtvaartmaatschappij van Schiphol naar Moskou. Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat doet Schiphol een beroep op de luchtvaartmaatschappijen om geen gebruik te maken van deze mogelijkheid.
Heb je vragen over jouw vlucht?
Lees ook de vorige blogs
-
Een dag uit het leven van een alarmcentralist
Gepubliceerd op:Elke seconde telt in een noodsituatie, daarom heeft Schiphol een eigen noodnummer. Anette van Gelderen neemt je mee op een werkdag bij de Alarmcentrale.
-
Zo ga je snel door de paspoortcontrole
Gepubliceerd op:Dit is een slimme tip voor als je door de paspoortcontrole gaat: kijk of je gebruik kan maken van de eGates waarbij je zelf je paspoort scant.
-
Alles over overstappen op Schiphol
Gepubliceerd op:Of je je nu moet haasten voor je volgende vlucht of je een paar uur de tijd hebt, je wil natuurlijk dat je overstap zo soepel mogelijk verloopt.