Nieuws: Internationale lof voor marketingcampagnes op Schiphol

Twee advertentiecampagnes op Schiphol zijn in de prijzen gevallen tijdens ‘The Moodies’: een internationale travel retail award-uitreiking voor social, digital media en marketing. De awardshow wordt elk jaar georganiseerd door Moodie International, een B2B multimedia-uitgever en informatieverstrekker uit het Verenigd Koninkrijk. Met de award voor ‘Best Native Campaign’ en een eervolle vermelding voor ‘Best Brand Advertising’ erkent Moodie de unieke bijdrage van Schiphol in de campagnes van de adverteerders.

Gepubliceerd op: 26 maart 2019

The Moodies: de Oscars voor travel retail

The Moodies zetten campagnes in de spotlight die in het oog springen bij reizigers. Dit jaar kregen twee Schiphol-campagnes speciale erkenning voor hun vermogen om reizigers te raken.

“We hebben het voordeel dat we kunnen samenwerken in een ideale drie-eenheid. Zo kunnen we campagnes creëren die echt opvallen,” zegt Schiphol’s sales director media Arthur de Groot. “We hebben vanuit de customer journey gekeken naar een integraal en relevant aanbod voor onze passagiers en daar onze media aan kunnen koppelen; hierdoor voegen we waarde toe aan de reis van de miljoenen bezoekers die we elk jaar op de luchthaven begroeten.”

Gouden medailles voor de Golden Weeks

Voor een campagne over China’s ‘Golden Weeks’ won Schiphol in de categorie ‘Best Native Campaign’. Tijdens het Chinese hoogseizoen in september en oktober werkte Schiphol samen met UnionPay – een van de grootste betaalnetwerken ter wereld – om de Golden Weeks een gouden randje te geven. Door in te zetten op een groot aantal speciale aanbiedingen, producten van topmerken en een partnership met Nijntje, werden Chinese reizigers aangemoedigd om hun UnionPay creditcards en bankpassen zo vaak te gebruiken als ze wilden.

Speciale uitingen en media werden aangepast op de Chinese taal, cultuur en waarden, zodat ze perfect aansloten op de belevingswereld van de 800.000 Chinese bezoekers die jaarlijks via Schiphol reizen. De campagne volgde Chinese reizigers tijdens elke stap die ze zetten op de luchthaven en bood een gouden kans om ze aangenaam te verrassen. De campagne leidde tot een substantiële omzetstijging voor UnionPay, en zorgde ervoor dat de totale bruto-omzet in 2017 bijna 4% steeg. Tijdens de campagne werd de pagina van Schiphol op Weibo – China’s populairste social media-platform – zeven keer vaker gevolgd dan in een gemiddelde maand.

“We zijn ontzettend tevreden met de uitkomsten van de ‘Golden Weeks’-campagne,” zegt Wei Zhihong, market director en head of Europe bij UnionPay International. “De innovatieve aanpak weerspiegelt welke ontwikkelingen we onze klanten bieden en highlight het belang van inzicht in maatwerkactiviteiten voor specifieke doelgroepen op bepaalde momenten. De uitstekende resultaten van de campagne onderstrepen het belang om sterke partnerships te bouwen, zodat we dergelijke inzichten daadwerkelijk kunnen verkrijgen.”

Stress verminderen met Rituals

The Moodies zwaaiden Schiphol ook lof toe voor de Rituals-campagne die ze rond de feestdagen organiseerden met Business Partner Rituals. Samen toverden ze de luchthaven om tot winter wonderland: een gebied vol warme, uitnodigende geuren en geluiden, inclusief een enorme kerstboom met een speciale Rituals-geur. Het doel? Reizigers helpen om de hectische periode rond kerst en oud & nieuw stressvrij door te komen.

Door vermoeide reizigers handmassages te geven en ze de kans te bieden om bij de gate last-minute giftsets te kopen, stegen bruto verkopen van Rituals op Schiphol substantieel. De speciale promoplekken werden miljoenen keren gezien door reizigers, die daarnaast sociale media overspoelden met hun selfies rond de kerstboom.

Ontdek meer

Leer het award-winning mediateam van Schiphol beter kennen en ontdek wat ze zo uniek maakt. Meer weten over de winnaars van The Moodies 2019? Lees het rapport van Moodie's.