Veilig werken aan airside: Veiligheidstrainingscentrum

Werk je rond de pieren en/of de start- en landingsbanen? Controleer dan of je hier de juiste trainingen voor hebt gevolgd. Airside is het domein van vele vliegtuigen en specialistische voertuigen, en een plek medewerkers van veel verschillende organisaties 24/7 met en naast elkaar werken. Om alles in goede banen te leiden zijn regels nodig, die we behandelen tijdens speciale veiligheidstrainingen.

Basistraining Safety & Security (BTSS)

Meld je aan voor deze training als je een Schipholpas met platformbevoegdheid nodig hebt. Na afloop ben je op de hoogte van de safety & security-regels van Schiphol, ken je de belangrijkste veiligheidsrisico’s en weet je wat je moet doen bij onveilige situaties en incidenten.

Meer informatie & inschrijven

Push-backexamen (theorie)

Om vliegtuigen te mogen push-backen op Schiphol, moet je de juiste procedures kennen. Nadat je een praktijktraining push-back bij je werkgever hebt gevolgd, bewijs je met dit theorie-examen dat je weet hoe een push-backprocedure op een veilige manier wordt uitgevoerd.

Meer informatie en inschrijven >

Push-backexamen (praktijk)

Ben je geslaagd voor je push-backtheorie, dan moet je ook nog een praktijkexamen doen. Tijdens deze test laat je zien dat je zelfstandig push-backbewegingen kunt uitvoeren. Je herhaalt dit praktijkexamen elke twee jaar.

Meer informatie en inschrijven >

Sleepexamen (theorie)

Om vliegtuigen te mogen slepen (en push-backen) heb je de juiste papieren nodig. Nadat je een praktijktraining slepen bij je werkgever hebt gedaan, bewijs je met dit theorie-examen dat je weet hoe een sleepprocedure op een veilige manier wordt uitgevoerd.

Meer informatie en inschrijven >

Sleepexamen (praktijk)

Ben je geslaagd voor je sleeptheorie, dan moet je ook nog een praktijkexamen doen. Tijdens deze test laat je zien dat je zelfstandig sleep- en push-backbewegingen kunt uitvoeren. Daarna herhaal je dit praktijkexamen elke twee jaar.

Meer informatie en inschrijven >

Training Veldbevoegdheid Beperkt

Als je niet op de start- en landingsbanen hoeft te rijden, heb je alleen de veldbevoegdheid Beperkt nodig. Na de training ken je alle banen, rijbanen en randwegen in je werkgebied, kun je er veilig rijden en weet je hoe je communiceert via de mobilofoon.

Meer informatie en inschrijven >

Training Veldbevoegdheid Algemeen

Om ook op de start- en landingsbanen te mogen rijden, heb je Veldbevoegdheid Algemeen nodig. Met deze aanvulling op Veldbevoegdheid Beperkt laat je zien dat je de weg weet op het landingsterrein, alle veiligheidsregels kent en op de juiste manier kunt communiceren via de mobilofoon.

Meer informatie en inschrijven >

Profcheck Veldbevoegdheid

Als je veldbevoegdheid hebt om op het landingsterrein te rijden, moet je jaarlijks een profcheck doen om deze te behouden. Je veldbevoegdheid vervalt op je verjaardag als je de profcheck niet hebt gedaan. Daarom raden we je aan om de training ergens in de drie maanden voor je verjaardag in te plannen.

Meer informatie en inschrijven >

Tweejaarlijkse refreshment Train de Trainers VDGS

Deze opfriscursus is verplichte kost als je een trainer van VDGS-bedienaren op Schiphol bent. Elke twee jaar doe je een theorietoets en praktijkprofcheck. Haal je een voldoende, dan wordt je trainingsbevoegdheid VDGS voor twee jaar verlengd.

Meer informatie en inschrijven >

Train de trainers Passagiersbruggen

Ben je trainer van Passagiersbrugbedienaren op Schiphol? Dan ben je verplicht om elke twee jaar een opfriscursus met praktijkprofcheck te doen. Haal je een voldoende, dan wordt je trainingsbevoegdheid Passagiersbruggen voor twee jaar verlengd.

Meer informatie en inschrijven >

VOP-Coördinator (VOP-co)

Als je een VOP-coördinator bent die op de manouvering area op Schiphol centrum werkt, moet je elk jaar een praktijkprofcheck ‘Sleepbewegingen VOP-co’ doen. Haal je een voldoende, dan wordt je bevoegdheid als VOP-Coördinator voor een jaar verlengd.

Meer informatie en inschrijven >