Pak een deelfiets naar je eindbestemming

Werk je op Schiphol-Oost en moet je nog een stukje lopen tussen de bushalte en je werkplek? Dan kun je vanaf 9 december 2018 ook een deelfiets huren. Het is snel, superhandig en kosteloos. Doe mee met de pilot en stap op een deelfiets!

Wat is een deelfiets?

Een deelfiets is een fiets die je voor een enkel ritje huurt en dus niet per se op dezelfde plek hoeft in te leveren. De deelfietsen hebben een slim slot dat je met een app ontgrendelt, waarna de fiets klaar is voor gebruik.

Hoe kan ik meedoen?

Tot en met februari 2019 houdt Schiphol samen met Flickbike een proef met 300 deelfietsen voor vooral het technisch areaal op Schiphol-Oost. Deelnemen is simpel. Je hebt alleen een smartphone nodig en een zakelijk e-mailadres van je bedrijf dat gevestigd is op Schiphol-Oost. Deelnemende bedrijven zijn onder andere KLM, Transavia, IV-Industries, Martinair Jetcenter, Sodexo, General Electric, KH-Engineering, Airbus, EversPartners, Panasonic, Nayak, Time Uitzendburo, Boeing en Schiphol.

Hoe werkt het?

  1. Download de Flickbike app op je smartphone.
  2. Kies voor business login en maak een account aan met je zakelijke e-mailadres.
  3. Kijk op de plattegrond in de app waar een fiets staat.
  4. Scan de code op het slot met je telefoon en fietsen maar!
  5. Klaar met je rit? Zet je fiets op slot voor de volgende gebruiker.

Download de Flickbike app:
Download de app in de Apple App StoreDownload de app in Google Play

Lees de stap-voor-stap instructies

Waar huur ik een deelfiets?

Er zijn drie centrale uitgiftepunten van de fietsen:

  • Bushalte Knooppunt Oost
  • Bushalte Southern Crossstraat (technisch areaal)
  • Bushalte Zuideinde/P65 (technisch areaal)
  • Bushalte Canadaweg

In de app zie je verder direct waar een beschikbare fiets staat.

plattegrond proef deelfietsen

Waar laat ik de fiets achter?

Je laat de fiets gewoon ergens achter in het deelfietsgebied en zet hem op slot. Je hoeft de fiets dus niet per se terug te brengen naar een centraal uitgiftepunt. De huur van je fiets eindigt automatisch en de fiets wordt vrijgegeven voor de volgende gebruiker. Je mag de deelfiets ook buiten het technisch areaal gebruiken, maar breng ‘m wel altijd terug naar het deelfietsengebied in Schiphol-Oost.

Waar kan ik terecht met suggesties of klachten?

Is er een fiets kapot of staat hij in de weg, mail dan naar Flickbike via info@flickbike.nl.
Wil jouw bedrijf op Schiphol-Oost ook meedoen met de proef, maar staat het nog niet op de lijst, mail dan naar info@flickbike.nl. Heb je een opmerking over of suggestie voor de proef, mail dan naar deelfiets@schiphol.nl.

Waarom een proef met deelfietsen?

Een goede bereikbaarheid met openbaar vervoer is belangrijk voor reizigers, bedrijven en werknemers op Schiphol. Samen met Vervoerregio Amsterdam en vervoerders werken we aan goede, snelle en frequente verbindingen. De HOV-bussen (hoogwaardig openbaar vervoer) rijden sneller en frequenter, maar stoppen bij minder haltes. Schiphol onderzoekt in deze proef of deelfietsen een goede aanvulling zijn voor het laatste stukje naar de werkplek.

Handig om te weten

Schiphol doet de proef samen met leverancier Flickbike gedurende 3 maanden. Daarbij maken we gebruik van de standaard Flickbike app, zonder hier grote aanpassingen aan te doen. Dit is de reden dat er een aantal opties in de app staan die je niet gebruikt (‘payment method’ bijvoorbeeld). Deze app is ook alleen in het Engels beschikbaar.

Het kan zijn dat nog niet alle bedrijven op Schiphol-Oost in het systeem van Flickbike staan. Wordt je zakelijke e-mailadres niet herkend als je een account aanmaakt? Dan staat je bedrijf waarschijnlijk nog niet geregistreerd. Stuur in dat geval een mailtje naar info@flickbike.nl en het wordt snel geregeld.