Hi Schiphol Tower, are we cleared for this blog?

Ze zitten hoog in de verkeerstoren op het mooiste plekje van Schiphol. En met een goede reden: dankzij de luchtverkeersleiders weten piloten precies van welke baan ze mogen starten of landen. Of bij welke gate ze het vliegtuig moeten parkeren. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zorgt 24/7 voor de begeleiding van het vliegverkeer op en rond Schiphol. En zo werkt dat:

Verkeerstoren

In de ruim 101 meter hoge verkeerstoren op Schiphol zitten luchtverkeersleiders en assistenten. Zij verzorgen de begeleiding van al het vliegverkeer op en binnen een straal van 15 kilometer rond de luchthaven. Dat zijn dus alle vliegtuigen die starten en landen op Schiphol, maar ook vliegtuigen die taxiën van de gates naar de banen en omgekeerd. Naast vliegtuigen rijdt er nog meer verkeer op het luchthaventerrein, bijvoorbeeld de Vogelwacht, ook dat wordt begeleid vanuit de toren. Vanuit de toren kunnen de verkeersleiders alles in de gaten houden door gewoon naar buiten te kijken. Daarnaast werken ze met luchtverkeersleidingssystemen ter ondersteuning, bijvoorbeeld met een digitaal vliegstrippensysteem. Omdat de Polderbaan verder weg ligt dan de andere startbanen, is er naast die baan een aparte toren (Toren-West) waar twee luchtverkeersleiders zitten.

Schiphol Approach

Een vliegtuig dat zich verder dan 15 kilometer van Schiphol bevindt, staat niet in direct contact met de toren, maar krijgt instructies via de luchtverkeersleiders van Schiphol Approach. Deze verkeersleiders en assistenten werken via de radar en bevinden zich in het LVNL-gebouw op Schiphol-Oost. Ze begeleiden zojuist vertrokken vliegtuigen naar de hoger gelegen luchtroutes. En het vliegverkeer dat wil landen op Schiphol wordt van de luchtroutes naar lagere vlieghoogtes in de directe omgeving van Schiphol begeleidt, waar ze worden overgedragen aan de verkeerstoren.

Area Control

De hogere luchtroutes boven Nederland staan tot een hoogte van 7,5 kilometer (24.500 voet) onder begeleiding van het Area Control Centre van LVNL. De luchtverkeersleiders van Area Control houden het vliegverkeer op de luchtroutes, vertrekkend uit, aankomend in en vliegend over Nederland uit elkaar. Ook als het vliegtuig waar je in zit even moet wachten voordat het de nadering naar Schiphol mag inzetten, staat het onder begeleiding van Area Control. Ook deze verkeersleiders doen hun werk via de radar vanuit het LVNL-gebouw op Schiphol-Oost.

Eigen vliegtuigentaal

De luchtverkeersleiders en piloten praten in een eigen ‘taal’ met elkaar. De communicatie gaat via een radiofrequentie en heet Radiotelefonie (RT). De RT-taal is gewoon Engels met een heleboel luchtvaarttermen en standaardzinnen erdoorheen. Overal ter wereld communiceren luchtverkeersleiders en piloten met elkaar in dezelfde RT-taal, om de communicatie zo kort en duidelijk mogelijk te houden. De piloot roept de luchtverkeersleiding op met zijn vluchtnummer. De verkeersleider herhaalt dit vluchtnummer en geeft de piloot instructies voor koers, snelheid en vlieghoogte. De piloot herhaalt dit ter bevestiging. Getallen worden los uitgesproken, dus koers 180 is one-eight-zero en niet one hundred and eighty. Voor letters wordt het NATO-alfabet gebruikt. De afkorting voor Schiphol is SPL en wordt dus uitgesproken als Sierra Papa Lima.

Met dank aan LVNL.

Lees ook de vorige blogs

  • BAS helpt met je vraag of klacht over vliegverkeer

    Gepubliceerd op:

    BAS: Bewoners Aanspreekpunt Schiphol. BAS helpt je vragen beantwoorden en verzamelt alle meldingen over hinder en vliegverkeer.

  • Kan je geluidsarme huizen bij Schiphol bouwen?

    Gepubliceerd op:

    Dichtbij Schiphol kan je niet om vliegtuiggeluiden heen en is de kans op geluidshinder groter. In Hoofddorp wordt daarom geëxperimenteerd met geluidsarm bouwen.

  • Kieviten: levende vogelverschrikkers van Schiphol

    Gepubliceerd op:

    De medewerkers van de Bird Control, kieviten genoemd, zijn dag en nacht bezig om vogels te verjagen, zodat ze niet in de motoren van vliegtuigen komen.